Tu sa zobrazí logo

 

Karosa ŠM 16,5 - história


Mám rád autá, ale skôr tie nové. A odjakživa mám slabosť pre autobusy. V prípade autobusov sa mi však vždy páčil rad Š 11. A práve to je začiatok tohoto príbehu. Ako prvý sa mi podarilo zohnať práve autobus ŠL 11. Je ale pravdou, že v čase kúpy som nepočítal, že budem mať autobusov o čosi viacej.

  História - predný diel

ŠM 16,5

(08/2012) Pôvodne to vyzeralo, že tento autobus bude renovovaný. V tom čase pre mňa cenným faktom bola existencia pôvodného technického preukazu (knižky), ktorý zachytáva históriu autobusu od doby jeho dodania prvému majiteľovi. Autobus zakúpila STS, následne ZO ROH a najdlhšie potom slúžil 20 rokov Telovýchovnej jednote (futbalistom). Od nich autobus odkúpil Klub historických vozidiel Michalovce, kde bol skoro 3 roky odstavený pod stromom.

ŠM 16,5

(08/2012) Aj po troch rokoch boli v autobuse predmety typického vodiča futbalistov. Okrem handier, drobných náhradných súčiastok a kotúčov do tachografu boli na prístrojovej doske nevyhnutné sklenené a plastové štamperlíky, hracie karty, škatuľky s liekmi (Dynil, Spasmoveralgin, čierne uhlie) a samozrejme všadeprítomná dekorácia chlpatým Leskymom doplnená o nejakú dobovú vlajočku.

ŠM 16,5
(10/2012) Zo začiatku som nevenoval veľkú pozornosť novému technickému preukazu. Zakrátko som zistil, že v novom technickom preukaze bola uvedená iba jednomontáž na zadnej náprave, chýbalo ťažné zariadenie, ktoré autobus odjakživa mal a ako rok výroby bol uvedený rok 1984, kedy sa už tieto autobusy nevyrábali. Začal sa môj neľahký boj s úradmi o nápravu týchto údajov. Napokon sa mi to po skoro dvoch mesiacoch podarilo a doklady sú konečne v poriadku. Týmto patrí vďaka jednému členovi diskusie na K-report a ochotnému pánovi zo spoločnosti Irisbus Vysoké Mýto.

ŠM 16,5

(11/2012) Boj s byrokraciou sa ešte nskončil. Po renovácii podvozku, bŕzd a riadenia som v deň presunu na GO karosérie chcel absolvovať STK a EK, aby som nemal zbytočné problémy s úradníkmi či policajtami. Po hodine čakania ma na STK ale nepripustili. 36 rokov nikomu nevadilo, že v dokladoch mal autobus uvedenú bielu farbu. Technik argumentoval, že autobus nie je biely. Uviedol som, že autobus ide na GO karosérie a bude mať nový lak len s 2 modrými pruhmi, tak povedal, nech prídem potom! Po návrate z GO budem musieť absolvovať kontrolu originality za "skromných" 130€, nechať si zmeniť farbu v TP a bude nasledovať ďalší pokus na STK. Som zvedavý, čo zase nebude v poriadku.

ŠM 16,5


(12/2012) Zohnal som niekoľko katalógov ND či inú literatúru. Nájdete ju v časti Literatúra k stiahnutiu.

(01/2013) V tomto bode sa osud mojej Karosy ŠL 11 typ 1310 zmenil o 180° a opravy v technickom preukaze stratili význam. Nakoľko sa mi podarilo zohnať omnoho vzácnejší a starší autobus ŠL 11 typ 1305 (1970), padlo rozhodnutie zrenovovať starší autobus a jeho novší súrodenec sa stal predným dielom pri stavbe kĺbového autobusu ŠM 16,5.


  Časová os zmien

12/1976 Výroba autobusu v Karose Vysoké mýto.
01/1977 Prihlásenie na STS Michalovce
07/1982 Zmena majiteľa na ZO ROH poľnohospodárstva Michalovce
06/1985 Prevedená GO celého autobusu
01/1989 Prepis na nového majiteľa ČSTV - Telovýchovná jednota Jastrabie
12/1991 Prevedená GO celého autobusu
06/1997 Zmena názvu vlastníka
06/2000 Výmena motora
11/2004 Výmena ŠPZ za Slovenské evidenčné číslo
03/2009 Prepis na nového majiteľa KHV MI
08/2012 Prepis na aktuálneho majiteľa

  História - zadný diel

ŠM 16,5

(08/2012) O bývalých majiteľoch toho autobusu toho neviem veľa zistiť. Pôvodný majiteľ z Prahy využíval autobus na prepravu buginy na závody a takto upravený autobus zakúpil niekde na Morave, kde predtým zastával zrejme rovnakú úlohu.

  Časová os zmien

02/1979 Výroba autobusu v Karose Vysoké mýto.
02/2013 Kúpa a prevoz k aktuálnemu majiteľovi


© 01.03.2013