Tu sa zobrazí logo

 

Škoda

Fabia - motory

  VŠEOBECNE

Viem, že mnohé krivky je možné nájsť na viacerých miestach, ale moje sú na jednom mieste a v rovnakej mierke, takže je ľahké ich navzájom porovnať. Obrázky sú aktívne, takže je možné kliknúť na náhľady a získate viac ako trojnásobnú veľkosť.

Krivky sú v grafoch podelené podľa jednotlivých modelov a zároveň sú oddelene naftové a benzínové motory. Myslím, že takto je to fér, nakoľko benzínové a naftové verzie sú rozdielne sprevodované. Odporúčam sa pozerať skôr na samotný priebeh kriviek výkonu a točivého momentu v najčastejšie využívaných otáčkach, než len na maximum, udávané výrobcom.

  BENZÍNOVÉ MOTORY
 
  Krátky komentár

Najslabším motorom v histórii Fabie (a zrejme aj Škodovky od dôb Felicie) je štvorvalec 1,0 MPI / 37 kW, ktorý mal poháňať najlacnejšiu Fabiu. Tento motor je však na Fabiu príliš slabý a nevyniká ani kultúrou chodu. Zrejme preto sa vyrábal iba 9 mesiacov.

Ďalej sú v grafe už nevyrábané motory 1,4 MPI / 44 kW a 1,4 MPI / 50 kW. Obe verzie sa vyznačujú 2 ventilmi na valec, čo im zaručuje relatívne vysoký točivý moment práve v nižších otáčkach. Po stránke výkonu sa silnejšia verzia dá označiť za dostačujúcu svojou dynamikou pre Fabiu.

Podstatne novšie trojvalcové motory 1,2 HTP / 40 kW a 1,2 HTP / 47 kW nahrádzajú motory 1,0 a 1,4 MPI. Po stránke výkonu a točivého momentu sú na tom podobne ako motory 1,4 MPI. Vzhľadom na váhu auta a ochotu vytáčať sa do vyšších otáčok by sa dala silnejšia verzia označiť za výkonovo dostačujúcu. Slabší motor disponuje 2 ventilmi na valec, silnejší 4-mi. Na krivkách vidno, že u 2V motora je vďaka tomu výkon aj točivý moment vyšší práve v nižších otáčkach, preto sa hodí skôr do mesta. Silnejšia veria ponúka o niečo vyšší max. výkon, musí sa ale o čosi viac vatáčať. Tieto motory však nemusia každému ulahodiť svojim nezvyklým zvukovým prejavom, odmenia sa ale nízkou spotrebou.

Zrejme najtichšie a najkultivovanješie sú motory 1,4 16V. Ich výkon je rozdielny, ale točivý moment má v maxime rovnakú hodnotu. Motor 1,4 16V / 55 kW sa zdá byť ideálnym motorom pre Fabiu, lebo má nižšie položené maximum výkonu aj točivého momentu a má vďaka tomu ťažšie sprevodovanie. Naopak motor 1,4 16V / 74 kW je sprevodovaný do ľahka a pri jazde je potrebné ho držať viac v otáčkach, kde však poskytuje celkom slušný výkon.

Na vrchole ponuky stojí benzínový dvojliter 2,0 MPI / 85 kW. Hoci oproti motoru 1,4/74 ponúka iba 11 kW navyše, poskytuje temer o polovicu väčší točivý moment. Vďaka tomu sa s týmto motorom príjemne jazdí v celom spektre otáčok. Vo vyšších otáčkach je Fabia s týmto motorom veľmi temperamentné auto.

 
  NAFTOVÉ MOTORY
 
  Krátky komentár

Ponuka naftových motorov je taktiež pestrá. Základom je neprepĺňaný motor 1,9 SDI / 47 kW, ktorý poskytuje Fabii priemerný temperament a vzhľadom na výkon aj priemernú spotrebu.

Nasleduje naftový trojvalec 1,4 TDI-PD / 55 kW, ktorý je úsporný a poskytuje relatívne vysoký výkon už v nízkych otáčkach. Vďaka vysokému točivému momentu (vzhľadom na objem motora) je to ideálna motorizácia pre Fabiu a zároveň výborný spoločník do mesta. Len sa vodič musí zmieriť so špecifickým zvukom vznetového trojvalca.

Najnovším prírastkom je dvojica motorov 1,4 TDI-PD / 51 kW a 59 kW. Jedná sa len o deriváty pôvodného motora 1,4 TDI a pri pohľade na krivky zistíme, že 51 kW verzia je celkom značne oklieštená. 59 kW verziu je možné nazvať mierne vyladeným pôvodným motorom.

Nasleduje dvojica moderných prepĺňaných motorov 1,9 TDI. Pre bežné verzie Fabie je určená slabšia verzia 1,9 TDI-PD / 74 kW, ktorá poskytuje Fabii veľmi solídnu dynamiku pri veľmi rozumnej spotrebe. Pre Fabiu RS je vyhradený silnejší motor 1,9 TDI-PD / 96 kW, ktorý vďaka svojimi temer 100 kW robí z Fabie skutočne "nadupané" auto! Veď sa pozrite na tie krivky!

 

© 17.04.2006