Tu sa zobrazí logo

 

Škoda

Fabia II - motory

  VŠEOBECNE

Viem, že mnohé krivky je možné nájsť na viacerých miestach, ale moje sú na jednom mieste a v rovnakej mierke, takže je ľahké ich navzájom porovnať. Obrázky sú aktívne, takže je možné kliknúť na náhľady a získate viac ako trojnásobnú veľkosť.

Krivky sú v grafoch podelené podľa jednotlivých modelov a zároveň sú oddelene naftové a benzínové motory. Myslím, že takto je to fér, nakoľko benzínové a naftové verzie sú rozdielne sprevodované.

  BENZÍNOVÉ MOTORY
 
  Krátky komentár

Základným motorom v ponuke Fabie II je trojvalcový agregát 1,2 HTP / 44 kW, ktorý disponuje dvoma ventilmi na valec. Silnejšou alternatívou je trojvalec 1,2 HTP / 51 kW, ktorý má štvorventilový rozvod, aby sa zlepšilo plnenie spaľovacieho priestoru a zvýšil jeho výkon vo vyšších otáčkach.

Od začiatku výroby Fabie II si mohli prípadní zákazníci vybrať okrem trojvalcov ešte aj dva benzínové 16 ventilové štvorvalce. Slabší z dvojice je agregát 1,4 16V 63 kW, ktorý tvorý pomyselný stred v ponuke motorov. Nárast výkonu a točivého momentu je ale výraznejší hlavne vo vyšších otáčkach, čo je trochu škoda, lebo v najbežnejšie používanom spektre otáčok pôsobí nevýrazne.

Najsilnejšou motorizáciou v ponke bol až do príchodu faceliftu motor 1,6 16V 77 kW, ktorý však oproti motoru 1,4 / 63 kW ponúka v najčastejšie používanom spektre otáčok do cca 4000 iba približne 5 kW naviac. Vzhľadom na veľkosť a čelnú plochu auta je však výkon nad touto hranicou už v porovnaní s 1,4-kou citeľne vyšší a nepochybne je predbiehanie dynamickejšie.

Po facelifte nastala v ponuke motorov doslova revolúcia. Okrem trojvalcov, ktoré boli mierne prepracované (výkon a točivý moment sa ale nezmenili), boli všetky ostatné motory nahradené novými. V prípade benzínových motorov sú v ponuke už iba prepĺňané štvorvalcové motory s priamym vstrekovaním paliva.

Slabší z dvojice agregátov 1,2 TSI má výkon 63 kW. Je to síce rovnaká hodnota ako u predchodcu 1,4 16V, pri pohľade na krivku výkonu však zistíme, že temer v celom spektre ponúka o probližne 10 kW vyšší výkon, čo rozhodne nie je málo. Pri pohľade na krivku točivého momentu je viditeľný oproti predchodcovi až gigantický nárast o 45-30 N.m. Jo jasne naznačuje, že jazda s motorom 1,2 TSI bude veľmi príjemná.

Najsilnejší motor 1,2 TSI / 77 kW po facelifte nahrádza nevýrazný motor 1,6 16V s rovnakým výkonom 77 kW. V porovnaní s predchodcom je krivka výkonu posunutá do nižších otáčok, čo prináša v najpoužívanejšom spektre do 3500 otáčok nárast o cca 6 kW. Krivka točivého momentu v porovnaní s motorom 1,6 16V ukazuje, že pri 2000 otáčkach ponúka nový turbomotor navyše až 40 N.m a to vodič nepochybne ocení. Ak navzájom porovnáme obe verzie motora 1,2 TSI, tak zistíme, že do cca 3500 otáčok je priebeh výkonu veľmi podobný a až vo vyšších otáčkach výkon silnejšej verzie ďalej narastá, kým slabšia verzia už stráca dych.

Bombónikom v ponuke motorov je agregát 1,4 TSI / 132 kW, ktorý je vyhradený len Fabii RS. Hodnota maximálneho výkonu ďaleko prevyšuje všetky ostatné motory v ponuke. Už v 2000 otáčkach poskytuje o 15 kW viac, než silenjší motor 1,2 TSI a pri 4000 otáčkach je rozdiel už cca 32 kW! Točivý moment je vyšší temer v celom spektre o 75 N.m.

 
  NAFTOVÉ MOTORY
 
  Krátky komentár

Ponuka naftových motorov je tvorená výhradne prepĺňanými vznetovými motormi s priamym vstrekom paliva.

Do faceliftu disponovali všetky motory vstrekovaním čerpadlo-tryska (PD). Základom je prepĺňaný trojvalec 1,4 TDI PD / 51 kW, ktorý poskytuje Fabii iba priemerný temperament a vzhľadom na trojvalcovú konštrukciu podpriemernou kultúrou chodu a akustikou. Nasleduje naftový trojvalec 1,4 TDI PD / 59 kW, ktorý pri porovnateľnej spotrebe poskytuje v bežnom spektre otáčok o cca 6 kW viac, resp. až o 40 N.m naviac (ale s ostrým vrcholom maxima točivého momentu). Vďaka vysokému točivému momentu (vzhľadom na objem motora) je to optimálna naftová motorizácia pre Fabiu. Len ten zvuk ...

Najsilnejším vznetovým motorom je starý známy štvorvalec 1,9 TDI PD / 77 kW, ktorý poskytuje Fabii nadpriemernú dynamiku a prijateľný zvukový prejav. V porovnaní so silnejším 1,4 TDI má v 2000 ot o 8 kW viac, ale v 3000 ot. už o 17 kW viac. Na krivke točivého momentu je možné odčítať v najpoužívanejšom spektre otáčok o cca 45 N.m naviac.

Po facelifte nastala výmena všetkých vznetových motorov, ktoré už disponujú moderným vstrekovaním Common Rail. Základom je motor 1,6 TDI / 55 kW. Tento motor síce nahrádza pôvodný motor 1,4 TDI / 51 kW, pri pohľade na krivky výkonu a točivého momentu ale ľahko zistíme, že je skôr náhradou 59 kW verzie. Stredom v ponuke vznetových motorov je 1,6 TDI / 66 kW, ktorý sa po stránke výkonu dosť približuje pôvodnému 1,9 TDI. Bohužiaľ však od cca 2600 ot. výkon už tak rapídne nerastie, čo je jasným znakom priškrtenia tohoto motora. Zrejme toto je dôvodom z istého sklamania recenzentov pri testovaní tohoto motora. Najsilnejší agragát 1,6 TDI / 77 kW približne kopíruje výkon staršieho motora 1,9 TDI, podobne je na tom aj po stránke priebehu točivého momentu. Takže ho môžeme považovať za dôstojného a modernejšieho nástupcu legendárneho 1,9 TDI.

 

© 05.07.2010