Tu sa zobrazí logo

 

Škoda

Octavia - motory

  VŠEOBECNE

Viem, že mnohé krivky je možné nájsť na viacerých miestach, ale moje sú na jednom mieste a v rovnakej mierke, takže je ľahké ich navzájom porovnať. Obrázky sú aktívne, takže je možné kliknúť na náhľady a získate viac ako trojnásobnú veľkosť.

Krivky sú v grafoch podelené podľa jednotlivých modelov a zároveň sú oddelene naftové a benzínové motory. Myslím, že takto je to fér, nakoľko benzínové a naftové verzie sú rozdielne sprevodované. Odporúčam sa pozerať skôr na samotný priebeh kriviek výkonu a točivého momentu v najčastejšie využívaných otáčkach, než len na maximum, udávané výrobcom.

  BENZÍNOVÉ MOTORY
 
  Krátky komentár

Po rozbehu výroby bol najslabším motorom 1,6 / 55 kW. Je to konštrukčne strarší motor s ostrejším prejavom a vzhľadom na váhu Octavie motorizácia, s ktorou môžu byť nenároční vodiči spokojní. Vzhľadom na výkon motor nevyniká nízkou spotrebou.

Neskôr prišiel do výroby motor 1,4 / 44 kW. Neviem, čo týmto krokom výrobca sledoval, ale rozhodne tento motor do Octavie nepatrí. Motor udeľuje Octavii podpriemernú dynamiku pri temer totožnej spotrebe s motorom 1,6 / 55 kW.

Zmena nastala, keď boli oba uvedené motory nahradené motorom 16 ventilovým 1,4 / 55 kW. Je síce pravda, že ani s týmto motorom Octavia nevyniká svojou dynamikou, ale spotreba sa podstatne znížila. Pre ľudí s chudobným rozpočtom to môže byť podstatný argument.

Výhodnou motorizáciou pre Octaviu je hliníkový 8 ventilový motor 1,6 / 74 kW. Vzhľadom k váhe auta má primeraný výkon aj točivý moment a súčastne rozumnú spotrebu. Neskôr bol nahradený vylepšenou verziou 1,6 / 75 kW spĺňajúcu prísnejšiu emisnú normu.

Za nie najvydarenejší považujem 20 ventilový neprepĺňaný motor 1,8 / 92 kW. Vyznačuje sa síce pomerne vysokým výkonom, ktorý však dosahuje v pomerne vysokých otáčkach. Taktiež točivý moment je v najbežnejšie používanom spektre otáčok pomerne nízky. Hoci bol tento motor v priebehu výroby vylepšený, aj napriek tomu navynikal nízkou spotrebou.

Motor 1,8 bol časom nahradený motorom 2,0 / 85 kW, ktorý aj napriek svojmu konštrukčnému veku poskytuje veľmi priaznivý priebeh krivky výkonu a točivého momentu. Zároveň priniesol malé zníženie maximálneho výkonu vyvážené znížením spotreby.

Na rozdiel od motora 1,8 musím označiť prepĺňaný motor 1,8 T / 110 kW za vynikajúci motor. Dalo by sa povedať legendu. Tento motor sa vyznačuje vysokým výkonom, krásnym točivým momentom, veľmi kultivovaným chodom a zároveň nízkou spotrebou. Pre športovú verziu Octavia RS má zvýšený výkon na 132 kW a poskytuje nevšedný zážitok z jazdy.

 
  NAFTOVÉ MOTORY
 
  Krátky komentár

Základom je neprepĺňaný motor 1,9 SDI / 50 kW. Tento motor nevyniká výkonom a ani spotrebou. Podľa mňa je na Octaviu slabý.

Iná situácia je u prepĺňaného motora 1,9 TDI / 66 kW. Za priaznivú cenu človek získa pre Octaviu primeranú motorizáciu s dostatočným výkonom a podstatne väčším točivým momentom. A ako bonus aj nižšiu spotrebu oproti 1,9 SDI.

Kto však chce ešte viac dynamiky, môže využiť ponuku motora 1,9 TDI / 81 kW. Pri zacovaní priaznivej spotreby je k dispozícii 15 kW a 25 N.m navyše. Nie je to síce veľa, ale ani málo. Octavii to rozhodne pomôže a s týmto motorom je pomerne dynamické zvezenie.

Zhruba taký istý prírastok výkonu prináša najsilnejšia motorizácia 1,9 TDI / 96 kW. Prekvapivo však príliš nestúpa spotreba a zároveň vďaka technológii PD točivý moment narastá o neuveriteľných 75 N.m. Tento motor v kombinácii so 6° prevodovkou je vynikajúca kombinácia.

Slabšia verzia 1,9 TDI / 74 kW, taktiež vybavená vstrekovaním PD, je vyhradená len pre Octaviu 4x4. Je zaujímavé, že úplne nenahradil momtor 1,9 TDI / 81 kW s veľmi podobnými parametrami.

 

© 25.10.2004