Tu sa zobrazí logo

 

Škoda

Octavia II - motory

  VŠEOBECNE

Viem, že mnohé krivky je možné nájsť na viacerých miestach, ale moje sú na jednom mieste a v rovnakej mierke, takže je ľahké ich navzájom porovnať. Obrázky sú aktívne, takže je možné kliknúť na náhľady a získate viac ako trojnásobnú veľkosť.

Krivky sú v grafoch podelené podľa jednotlivých modelov a zároveň sú oddelene naftové a benzínové motory. Myslím, že takto je to fér, nakoľko benzínové a naftové verzie sú rozdielne sprevodované. Odporúčam sa pozerať skôr na samotný priebeh kriviek výkonu a točivého momentu v najčastejšie využívaných otáčkach, než len na maximum, udávané výrobcom.

  BENZÍNOVÉ MOTORY
 
  Krátky komentár

Pre ľudí s menším rozpočtom na kúpu auta slúžil základná motorizácia 1,4 16V / 55 kW. Tento motor má síce kultivovaný chod, ale podľa môjho názoru je pre Octaviu slabý a vzhľadom na váhu Octavie nevyniká ani nízkou spotrebou.

Určite sa oplatí došetriť na motor 1,6 MPI / 75 kW. Ten má oproti motorom 1,4 nepatrne vyššiu spotrebu, má však podstatne vyšší výkon aj točivý moment. Pod kapotou Octavie sa prejavuje dostatočne kultivovane.

Kto chce moderné technológie a nízku spotrebu, má na výber motor 1,6 FSI / 85 kW. Tento motor má z benzínových motorov najnižšiu spotrebu a zároveň poskytuje solídny výkon. Je však otázne, či sa pomerne vysoký príplatok za tento motor vyplatí, keď v bežne používanom spektre otáčok poskytuje rovnaký výkon, ako lacnejší motor 1,6 MPI. Pričom sprevodovanie oboch 1,6-tiek je okrem 5° rovnaké, ale krivky točivého momentu sú iba málo odlišné.

Veľmi príjemné zvezenie poskytuje motor 2,0 FSI / 110 kW, ktorý v celom spektre otáčok disponuje väčším výkonom a o celú štvrtinu väčším točivým momentom. A to všetko pri veľmi kultivovanom prejave motora a zároveň nízkej spotrebe. Podľa grafov sa tento motor javí ako najvhodnejší z benzínových motorov, lebo má vzhľadom k váhe Octavie viac ako dostatočný výkon aj točivý moment.

Na záver som pridal aj krivky excelentného prepĺňaného motora 2,0 TFSI / 147 kW, ktorý je možné získať iba pod kapotou Octavie RS.
V druhel polovici výrobného cyklu sa v ponuke objavili nové motorizácie. Základným motorom je 1,4 16V / 59 kW, ktorý má temer v celom spektre otáčok o cca 5 N.m vyšší točivý moment ako jeho predchodca. Maximálny výkon je vyšší len o zanedbateľné 4 kW a okrem špičky je v ostatných otáčkach identický. V ponuke motorov zostáva ako základ hlavne z dôvodu nízkej ceny.

Mimoriadne zaujímavá je trojica moderných agregátov TSI, s priamym vstrkom paliva a prepĺňaním turbodúchadlom. Motor 1,2 TSI / 77 kW nahrádza 1,6 MPI a získal oproti nemu cca 7 kW naviac v celom spektre otáčok a rozhodne stojí za to si oproti základu priplatiť za tento motor. Točivý moment nadobúda maximum 175 N.m už v 1500 ot a nepoľavuje až do vyše 4000 ot. Vďaka tomu je to podľa môjho názoru veľmi príjemný motor, ktorý poskytuje veľmi dobrú akustiku a zároveň rozumnú dynamiku pri nízkej spotrebe. 1,2 TSI je viac než dôstojná náhrada motora 1,6 MPI (a dalo by sa povedať, že aj 1,6 FSI).

Druhým nováčikom je 1,4 TSI / 90 kW, ktorý nahrádza 1,6 FSI a vrelo ho kvôli kombinácii dynamiky a spotreby odporúčam. Pri pohľade na krivku výkonu vidíme, že až do cca 4000 otáčok sa s ním jazdí ako s 2,0 FSI, nakoľko má rovnaký výkon a vyšší, resp. rovnaký točivý moment. Svojho predchodcu 1,6 FSI prekonáva v najčastejšie využívanom spektre otáčok o citeľných 12 kW a pri 2000 ot. o neuveriteľných 65 N.m! (pri 3000 ot. o 52 N.m, pri 4000 ot. o 45 N.m)

Poslednou novinkou u Octavie je mimoriadne kultivovaný 1,8 TSI / 118 kW, ktorý by sme mohli vďaka vynikajúcej dynamike označiť za malú RS. Nahrádza 2,0 FSI, voči ktorému má v najčastejšie využívanom spektre otáčok (2000-4000) o krásnych 11 kW navrch. Krivka točivého momentu dosahuje svoje maximum 250 N.m pri 1500 ot a prekonáva tak 2,0 FSI o 50 N.m, ale v podstatne širšom rozsahu otáčok.

 
  NAFTOVÉ MOTORY
 
  Krátky komentár

Hoci motor 1,9 TDI / 77 kW je chápaný ako slabšia alternatíva (navyše základná motorizácia), dosahuje podobné parametre ako 81 kW TDI v predošlej generácii Octavie. Dokonca aj napriek nepatrne nižšiemu výkonu ho po stránke točivého momentu prevyšuje. Vďaka tomu a zároveň vďaka priaznivej cene bude určite jednoznačným favoritom.

Kto chce viac, môže zvoliť 2,0 TDI / 103 kW, ktorý v porovnaní s 1,9 TDI ponúka výrazne vyšší výkon v najčastejšie používanom spektre otáčok. Pri 2000 ot. je rozdiel 15 kW a pri 3000 ot. už výrazných 24 kW naviac. Po stránke točivého momentu je rozdiel voči 1,9 TDI ešte výraznejší a dvojliter ponúka masívnych 70 N.m naviac!

Výber vznetových motorov bol na začiatku výrobného cyklu pomerne skromný, až druhá polovica výroby priniesla širšiu ponuku a konečne aj vstrekovanie systémom Common Rail pre všetky motory.

Agregát 1,6 TDI / 77 kW sa stal novou základnou motorizáciou a aj napriek menšiemu objemu viac ako dôstojným nástupcom legendárneho 1,9 TDI. Pri pohľade na krivky vidieť, že priebeh výkonu je temer identický, iba špička sa málinko posunula do vyšších otáčok. Maximum točivého momentu je rovnaké, ale je dosahované v širšom spektre otáčok, čo je rozhodne pozitívne.

Motor 2,0 TDI / 103 kW dostal nový systém vstrekovania Common Rail, vďaka čomu získal kultivovanejší chod ale priebeh točivého momentu a výkonu sa zmenil skutočne nepatrne.

Najvýkonnejším naftovým motorom pod kapotou Octavie je 2,0 TDI / 125 kW, ktorý je vyhradený len pre verziu RS. Podľa kriviek je vidieť, že je to motor odvodený od slabšieho dvojlitra, lebo v nízkych otáčkach má výkon temer identický, pri 3000 ot. je rozdiel cca 12 kW a až s narastajúcimi otáčkami sú rozdiely výkonu výraznejšie. Točivý moment je vyšší od cca 1600 ot a krásne je na krivke vidieť, že motor podáva svoje maximum a už nie je obmedzovaný ako 103 kW verzia.

 

© 10.07.2010