Tu sa zobrazí logo

 

Škoda

Rapid - motory

  VŠEOBECNE

Viem, že mnohé krivky je možné nájsť na viacerých miestach, ale moje sú na jednom mieste a v rovnakej mierke, takže je ľahké ich navzájom porovnať. Obrázky sú aktívne, takže je možné kliknúť na náhľady a získate viac ako trojnásobnú veľkosť.

Krivky sú v grafoch podelené podľa jednotlivých modelov a zároveň sú oddelene naftové a benzínové motory. Myslím, že takto je to fér, nakoľko benzínové a naftové verzie sú rozdielne sprevodované. Odporúčam sa pozerať skôr na samotný priebeh kriviek výkonu a točivého momentu v najčastejšie využívaných otáčkach, než len na maximum, udávané výrobcom.

  BENZÍNOVÉ MOTORY
 
  Krátky komentár

Základnou motorizáciou je modernizovaný trojvalcový motor 1,2 HTP / 55 kW, ktorý spĺňa emisnú normu Euro 5. Nárast výkonu je minimálny (prakticky nepostrehnuteľný) a rozdiel sa prejaví len nad cca 5000 otáčok. Krivka výkonu a točivého momentu je v porovnaní s 51 kW predchodcom (pre porovnanie tiež v grafe)) o čosi viac zvlnená. Motor môžem označiť za základný a vhodný najmä do mesta resp. pre pokojnejších vodičov.

Asi najpredávanejší bude slabší z dvojice agregátov 1,2 TSI, ktorý má výkon 63 kW. Na každodenné dochádzanie do práce tento motor úplne postačí, nakoľko do cca 3500 ot zaostáva oproti silnejšej verzii len o cca 4 kW. Až vo vyšších otáčkach bude rozdiel badateľný.

Asi najoptimálnejším motorom pre Rapid je 1,2 TSI / 77 kW. Jeho výhodnosť bude závislá od ceny (v momente písania textu ešte nebola zverejnená). Nárast výkonu o cca 14 kW (nad 3500 ot) a nárast o 15 N.m (od 3500 ot o 30 N.m) sa najviac prejavia vo vyšších otáčkach, najmä pri obiehaní. Vďaka tomu tento motor nesklame ako v meste, tak aj mimo mesta s plným kufrom.

Najsilnejším motorom v ponuke je aktuálne 1,4 TSI / 90 kW. Oproti 77 kW motoru 1,2 TSI ponúka v maxime (5000 ot) 13 kW navyše, v najčastejšie využívanom spektre otáčok je však rozdiel iba 4-9 kW. Na krivke točivého momentu je viditeľńý nárast až 25 N.m v temer celom spektre otáčok, čo už je jednoznačne citeľný rozdiel voči 77 kW TSI.

 
  NAFTOVÉ MOTORY
 
  Krátky komentár

Základným vznetovým motorom po uvedení Rapidu je štvorvalec 1,6 TDI / 66 kW. Bohužiaľ však od cca 2600 ot. výkon už tak rapídne nerastie (točivý moment prudko klesá), čo je znakom priškrtenia motora.

Najsilnejší agragát 1,6 TDI / 77 kW približne kopíruje výkon staršieho motora 1,9 TDI 77 kW, podobne je na tom aj po stránke priebehu točivého momentu. Už tento fakt napovedá, že tento motor nebude mať veľké problémy s pomerne ľahkým Rapidom.

 

© 15.07.2012