Tu sa zobrazí logo

 

Škoda

Roomster - motory

  VŠEOBECNE

Viem, že mnohé krivky je možné nájsť na viacerých miestach, ale moje sú na jednom mieste a v rovnakej mierke, takže je ľahké ich navzájom porovnať. Obrázky sú aktívne, takže je možné kliknúť na náhľady a získate viac ako trojnásobnú veľkosť.

Krivky sú v grafoch podelené podľa jednotlivých modelov a zároveň sú oddelene naftové a benzínové motory. Myslím, že takto je to fér, nakoľko benzínové a naftové verzie sú rozdielne sprevodované. Odporúčam sa pozerať skôr na samotný priebeh kriviek výkonu a točivého momentu v najčastejšie využívaných otáčkach, než len na maximum, udávané výrobcom.

  BENZÍNOVÉ MOTORY
 
  Krátky komentár

Základnou motorizáciou je trojvalcový motor 1,2 HTP / 47 kW. U Fabie I sa tento motor osvedčil svojou priaznivou spotrebou a ochotou k vytáčaniu, ale vzhľadom na vyššiu pohotovostnú hmotnosť Roomstera (o cca 75 kg) a väčšiu čelnú plochu vyplývajúcu z vyššej karosérie o 15 cm možno tento motor označiť za základný a vhodný najmä do mesta.

S príchodom Fabie II bol do Roomstera montovaný už optimalizovaný motor 1,2 HTP / 51 kW, ktorý je evolúciou svojho predchodcu. Ponúka síce o trochu vyšší výkon, ale až od cca 3000 otáčok. Krivka točivého momentu má o trošku priaznivejší priebeh, ale rovnako ako u výkonu, aj točivý moment je oproti predchodcovi vyšší až nad 3000 ot.

Motor 1,4 16V / 63 kW sa zdá byť primeraným motorom pre Roomster. Rozumný výkon 63 kW vodič využije najmä pri predbiehaní a mimo mesta, keďže v najčastejšie využívanej oblasti do cca 3000 ot. má len o cca 4 kW väčší výkon, než základná motorizácia 1,2 HTP. Točivý moment oproti trojvalcu narástol, škoda len prepadu v rozmedzí 2000-3000 ot.

Najsilnejším neprepĺňaným benzínovým motorom pre Roomster je 16-ventilový štvorvalec 1,6 16V / 77 kW. Oproti motoru 1,4 ponúka v najčastejšie používanom spektre otáčok do cca 3500 iba približne 5 kW naviac, ale v oblasti maximálneho výkonu je už nárast výkonu oproti 63 kW motoru jednoznečne citeľný. Po stránke priebehu točivého momentu je priebeh podobný ako u 1,4-ky, ale hodnoty sú vyššie.

Po facelifte nastala v ponuke motorov zmena. Základný trojvalec bol mierne prepracovaný (výkon a točivý moment sa ale nezmenili) a všetky ostatné motory boli nahradené novými prepĺňanými s priamym vstrekovaním paliva.

Slabší z dvojice agregátov 1,2 TSI má výkon 63 kW. Je to síce rovnaká hodnota ako u predchodcu 1,4 16V, pri pohľade na krivku výkonu zistíme, že temer v celom spektre ponúka o probližne 10 kW vyšší výkon, čo rozhodne nie je málo. Pri pohľade na krivku točivého momentu je viditeľný oproti predchodcovi až gigantický nárast o 45-30 N.m. To jasne naznačuje, že jazda s motorom 1,2 TSI bude veľmi príjemná.

Najsilnejší motor 1,2 TSI / 77 kW po facelifte nahrádza nevýrazný motor 1,6 16V s rovnakým výkonom 77 kW. V porovnaní s predchodcom je krivka výkonu posunutá do nižších otáčok, čo prináša v najpoužívanejšom spektre do 3500 otáčok nárast o cca 6 kW. Krivka točivého momentu v porovnaní s motorom 1,6 16V ukazuje, že pri 2000 otáčkach ponúka nový turbomotor navyše až 40 N.m a to vodič nepochybne ocení. Ak navzájom porovnáme obe verzie motora 1,2 TSI, tak zistíme, že do cca 3500 otáčok je priebeh výkonu veľmi podobný a až vo vyšších otáčkach výkon silnejšej verzie ďalej narastá, kým slabšia verzia už stráca dych.

 
  NAFTOVÉ MOTORY
 
  Krátky komentár

Základom je prepĺňaný trojvalcový motor 1,4 TDI-PD / 51 kW, ktorý poskytne Roomsteru priemerný temperament (lepší, než Fabii motor 1,9 SDI). Hlavne na kratšie trasy poslúži výborne.
Keď sa však pozrieme na jeho silnejšieho príbuzného 1,4 TDI-PD / 59 kW, zistíme, že 51 kW verzia je celkom značne oklieštená. Silnejšia jednaštvorka totiž poskytuje navyše krásnych 40 N.m točivého momentu a maximum výkonu narástlo o 8 kW. Prekvapí však pomerne veľký nárast o 8 kW v spektre 2000-3000 otáčok, čo bude mať dosť zásadný vplyv na príjemnejšiu jazdu s týmto motorom. Pokiaľ bude vodič ochotný akceptovať špecifický zvuk vznetového trojvalca, 59 kW motor by sa dal označiť za optimálnu motorizáciu pre Roomster.

Vrcholom v ponuke vznetových motorov je prepĺňaný štvorvalec 1,9 TDI-PD / 77 kW dobre známy z Octavie II, ktorý poskytne Roomsteru veľmi solídnu dynamiku pri rozumnej spotrebe. Tento motor ponúka "niečo naviac" oproti 59 kW TDI v celom spektre otáčok a preto bude výborným spoločníkom aj pri predbiehaní alebo pri preprave plného auta osôb či nákladu.

Po facelifte nastala výmena všetkých vznetových motorov, ktoré už disponujú moderným vstrekovaním Common Rail. Základom je na roydiel od Fabie II motor 1,6 TDI / 66 kW, ktorý sa po stránke výkonu dosť približuje pôvodnému 1,9 TDI. Bohužiaľ však od cca 2600 ot. výkon už tak rapídne nerastie, čo je jasným znakom priškrtenia tohoto motora.
Najsilnejší agragát 1,6 TDI / 77 kW približne kopíruje výkon staršieho motora 1,9 TDI, podobne je na tom aj po stránke priebehu točivého momentu. Takže ho môžeme považovať za dôstojného, kultivovaného a modernejšieho nástupcu legendárneho 1,9 TDI.

 

© 15.07.2010