Tu sa zobrazí logo

 

Škoda

Superb II - motory

  VŠEOBECNE

Viem, že mnohé krivky je možné nájsť na viacerých miestach, ale moje sú na jednom mieste a v rovnakej mierke, takže je ľahké ich navzájom porovnať. Obrázky sú aktívne, takže je možné kliknúť na náhľady a získate viac ako trojnásobnú veľkosť.

Krivky sú v grafoch podelené podľa jednotlivých modelov a zároveň sú oddelene naftové a benzínové motory. Myslím, že takto je to fér, nakoľko benzínové a naftové verzie sú rozdielne sprevodované. Odporúčam sa pozerať skôr na samotný priebeh kriviek výkonu a točivého momentu v najčastejšie využívaných otáčkach, než len na maximum, udávané výrobcom.

  BENZÍNOVÉ MOTORY
 
  Krátky komentár

Základným motorom je prepĺňaný štvorvalec 1,4 TSI / 92 kW. Pri pohľade na krivku výkonu vidíme, že až do cca 4000 otáčok sa s ním jazdí ako s benzínovým dvojlitrom (2,0 FSI) a až vo vyšších otáčkach na dvojliter stráca. Rovnako točivý moment 200 N.m je dostupný v pomerne širokom rozsahu 1500-4000 otáčok. Tieto parametre jasne ukazujú, že sa nejedná o vyslovene slabý motor. Pokiaľ bude vodič využívať prevažne spodnú polovicu spektra otáčok, bude jazdiť prakticky ako s dvojlitrom, ale so spotrebou podstatne menšieho motora.

Veľmi rozumnou voľbou pre Superba je motor 1,8 TSI / 118 kW. Pri pohľade na krivku výkonu je hneď jasné, že voči 1,4 TSI má do cca 4000 otáčok naviac 8-20 kW, čo nie je málo. Ešte významnejší je rozdiel nad 4000 otáčok, kde už 1,8 TSI získava navrch nezanedbateľných 26 kW a prakticky až po obmedzovač nestráca dych ako 1,4 TSI. Taktiež krivka točivého momentu jasne naznačuje, že tých 50 N.m naviac oproti 1,4 TSI stojí za ten príplatok.

Dlho bola medzi motorom 1.8 TSI a 3.6 FSI veľká priepasť (ako objemová, tak aj výkonová). Našťastie túto medzeru zaplnil vynikajúci motor 2,0 TSI / 147 kW známy z Octavie II RS. Oproti 1,8 TSI ponúka nie len v najčastejšie používanom spektre otáčok, ale až do cca 6000 ot. navyše 15-30 kW, čo nie je málo. Krivka točivého momentu je vyššie o 30 N.m a je k dispozícii vo veľmi širokom rozsahu cca 2000-5000 ot.

S prehľadom najsilnejším motorom (nie len u Superbu II, ale aktuálne u Škody vôbec) je atmosférický 6-valec 3,6 FSI / 191 kW. Vzhľadom na absenciu turba má do cca 4200 otáčok veľmi podobný priebeh výkonu ako 2,0 TSI (0-10 kW navyše), ale s ďalším nárastom otáčok tento motor už dvojliter výraznejšie necháva za sebou a pri cca 6000 otáčkach dosahuje pomerne ostrý vrchol 191 kW. V tomto bode má oproti 2,0 TSI náskok už citeľných 44 kW. Po stránke točivého momentu je situácia podobná, 6-valec má v rozsahu 2500-5000 otáčok oproti dvojlitru navrch mohutných 70 N.m.

 
  NAFTOVÉ MOTORY
 
  Krátky komentár

Zo začiatku tvoril základný kameň ponuky naftových motorov štvorvalec 1,9 TDI-PD / 77 kW. Tento rokmi osvedčený agregát uďeľuje Superbu II vzhľadom na jeho váhu priemerný temperament.

Stredom ponuky naftových motorov bol štvorvalec 2,0 TDI-PD / 103 kW. Odhliadnuc od spoľahlivosti ale ponúka oproti 1,9 TDI výrazne vyšší výkon. Konkrétne pri 2000 otáčkach je to cca 12 kW naviac, ale pri 3000 otáčkach už o cca 22 kW naviac a v maxime až 25 kW. Krivka priebehu točivého momentu má podobný tvar ako u 1,9 TDI, iba je celá krivka posunutá o významných 70 N.m vyššie. Bohužiaľ začiatok krivky rastie strmšie ako u 1,9 TDI, takže pri 1500 otáčkach má dvojliter len o cca 38 N.m navrch. Nevýhodou tohoto motora je pomerne výrazný turboefekt a kvôli ťažšiemu sprevodovaniu je rozbeh z nízkych otáčok váhavejší.

Na rozdiel od predošlej generácie sa Superb II už nedočkal viac než 4-och naftových valcov. Preto je vrcholom ponuky vznetových motorov štvorvalec 2,0 TDI / 125 kW, ktorý je však už vybavený vstrekovaním Common Rail. Na priebehu výkonu a točivého momentu pekne vidieť, že tento motor už nie je nijako priškrtený ako 103 kW verzia a ponúka už svoje maximum. Superbu udeľuje celkom slušnú dynamiku. V porovnaní so slabším dvojlitrom ponúka do cca 2500 otáčok len do 7 kW navyše a až s ďalším nárastom otáčok je rozdiel vo výkone výraznejší. Pri 3000 otáčkach je to konkrétne 15 kW a pri 4200 otáčkach je to maximálnych 22 kW rozdielu. Krivka točivého momentu ukazuje, že 125 kW verzia má navrch cca 30 N.m a v okolí 3500 otáčok až o 45 N.m oproti 103 kW verzii. Preto sa zdá, že slabší dvojliter by mal väčšine zákazníkov úplkne postačovať.

Postupom času bol motor 2,0 TDI 103 kW nahradený inovovaným motorom s modernejším vstrekovaním Common Rail. Postarší základný motor 1,9 TDI bol nahradený moderným štvorvalcom 1,6 TDI / 77 kW. Pri pohľade na krivku výkonu je vidieť, že aj napriek menšiemu objemu je výkon temer identický. Rovnako aj točivý moment veľmi úspešne kopíruje svojho predchodcu, iba vrchol už nie je taký ostrý, takže maximum je dostupné v širšom spektre otáčok.

 

© 15.07.2012