Tu sa zobrazí logo

 

Škoda

2,0 TDI / 103 kW

  (12/2006)

Po usadnutí za dobre tvarovaný štvorramenný volant (bohužiaľ bez koženého poťahu) a preskúmaní interiéru ma prekvapili plasty, použité v interiéri. Na prvý pohľad je ich povrch temer hladký, skutočne minimálne štrukturovaný a plasty sú s výnimkou kaplnky nad prístrojovým štítom pomerne tvrdé. Nie je to klasický tvrdý plast, ale od mäkčených plastov napr. u OII to má ďaleko. Najviac to zamrzí na stranách vysokého stredového tunela, ktorý vodiča tlačí tesne pod koleno. Výbavu nebudem príliš rozpisovať, skôr poukážem na rozdiely oproti Octavii II. Za spomenutie stojí dvojzónová klimatizácia, ktorej ovládanie je riešené výlučne tlačidlami. Ich stláčanie je doprevádzané pomerne hlasným cvakaním. Tlačidiel je pomerne dosť, ale nerobilo mi problém sa v nich rýchlo zorientovať. Hoci ergonómia otočných ovládačov u Climatronic-u 2 je výrazne vyššia. Potešili ma bixenónové svetlomety, hlavne po prepnutí na diaľkové svetlá sa to nedá porovnávať s Xenónmi Octavie II. Príjemne prekvapí pomerne objemná odkladacia schránka u spolujazdca. Ale na druhej strane veľmi zamrzí, že medzi prístrojmi je veľký červený bodový displej, ale fixne zobrazuje len informáciu z rádia, vonkajšiu teplotu a dojazd. Palubný počítač so spotrebou nečakajte! Rovnako prekvapia u prémiovej značky, ako Audi, aj kľučky zadných okien. Príliš mi nevyhovovali pomerne ploché a mäkké predné sedadlá, nepáčila sa mi ani ich plastová škrupina na zadnej strane. Predná lakťová opierka bola ešte zo starej školy, teda ako u Octavie I. Teda otvárateľná a výklopná, ale pri odisťovaní ručnej brzdy dosť prekážala. Isté výhrady mám aj k veľmi výrazným polohám obmedzovača dverí. Dvere síce nemajú snahu sa zatvárať ani pri náklone vozidla či pri vetre, ale neraz sa dvere pomerne energicky vrátili do nejakej polohy, čo som nečakal. Rovnako mechanizmus otvárania veka batožinového priestoru je pomerne slabý a pomalý, takže treba veku pomáhať rukou. Malý otvor do kufra ani nemá cenu zmieňovať. A4 je klasický sedan.

Podstatne zaujímavejšia je zrejme časť s jazdnými vlastnosťami. Pochváliť musím posilňovač riadenia, ktorý subjektívne prenáša z cesty viac informácií k rukám vodiča a na riadenie je potrebné vynaložiť o čosi viac sily, než napr. u Octavie II. Podvozok neviem, či mám pochváliť alebo kritizovať. Na nerovnostiach a v meste sa správa mimoriadne kultivovane, pôsobí pevným dojmom, ale zároveň krásne vyžehlí nerovnosti a jamy. A to všetko bez zbytočného prenosu hluku. Akonáhle sa volant v zákrute trochu pritiahne, auto sa začne správať nedotáčavo aj pretáčavo zároveň. Hrnie sa von zo zákruty a zakrátko zadok začne svoju púť do strany. Ako keby bol zadok aj predok auta príliš ťažký. Predpokladám, že najväčší podiel viny má pomerne mäkký podvozok a pneumatiky 205/55 R16. Situáciu však do istej miery pomáha zvládnuť stabilizačný systém. K jazdným vlastnostiam patrí neodmysliteľne aj motor. Pod kapotou bol pozdĺžne uložený koncernový štvorvalec 2,0 TDI s výkonom 103 kW. Netuším, čo s tým motorom a jeho uložením v Ingoldstadte urobili, ale pripadá mi tichší, než v Octavii II. Úplne vymizlo dunenie a rovnako nepočuť motor tak výrazne ani pri zábere. Aj keď nie som priaznivec nafty, tak s týmto by som vedel žiť. Samozrejme pri vyšlapnutí spojky a v radiacej páke vibrácie od motora cítiť. Od kultivovaného 2,0 TFSI to má ešte ďaleko. Taktiež ma prekvapil menej výrazný turboefekt, než ktorý som zaznamenal u predošlých jázd s motormi 2,0 TDI. Od 1000 otáčok sa nedeje temer nič, záťah mizerný. Ale už od cca 1700 otáčok motor začne výrazne ožívať. Okolo čísla 2000 teda už nenastáva žiadna zmena. Pre mňa zvláštne bolo chovanie sa pri rozbehu. Pri púšťaní spojky auto pomerne intenzívne zrýchli a potom v zrýchľovaní radikálne poľaví. Ako keby sa mu nechcelo. Chce sa to naučiť lepšie narábať s plynom a nebáť sa pridať viacej. Ale len na chvíľku, inak dôjde ku hrabaniu kolies, ktoré musí umravniť až elektronika. V tomto smere sú benzínové motory (vrátane 2,0 TFSI s turbom) omnoho príjemnejšie. Tam sa netreba nič učiť, tam sa to rozbieha temer samo.

Na záver ešte drobná pripomienka k diaľkovému ovládaniu v sklopnom kľúči. Kľúč je efektný a má rovnako ako u Octavie 3 tlačidlá. Tie sú však gumové a tak veľmi záleží, na ktorom mieste sa tlačidlo stlačí. Spínač je zrejme v strede tlačidla, takže ak sa nestrafíte do stredu plôšky, je potrebné stlačiť tlačidlo pomerne silno.


© 05.12.2006