Tu sa zobrazí logo

 

Škoda

1,6 FSI / 85 kW

  (03/2004)

Hneď po začatí predaja nového Golfu sa mi podarilo vyskúšať pod jeho kapotou motor 1,6 FSI / 85 kW. Doposiaľ sa mi tento motor nepodarilo vyskúšať v Octavii, tak zatiaľ zverejňujem aspoň dojmy z jazdy s Golfom. Začnem hneď tým, že motor 1,6 FSI na mňa robí podobný dojem, ako u Fabie motor 1,4 16V/ 74 kW. Neprejavuje prílišnú ochotu zrýchľovať v nižších otáčkach. Napríklad rovnako výkonný koncernový dvojliter pôsobí v nižších otáčkach omnoho dynamickejším dojmom. Ale ak sa FSI dostane do oblasti okolo 4000 otáčok to je už rovnocenný partner pre spomínaného dvojlitra. Ale tu sa už zreteľne dostáva k ušiam vodiča ostrý zvuk motora FSI. Verím, že časom sa to zlepší, veď auto malo na tachometri ešte len 60 km. Ale radikálne zlepšenie nečakám.

Motor bol vyslovene surový, takže aj spotreba bola vyššia, než by som čakal. Pri ustálenej tachometrovej stovke (dokonca mierne dole kopčekom) som na príplatkovom PP videl čísla okolo 6,7. Zdá sa mi to celkom dosť. Spotrebu som si pred jazdou vynuloval, jazdil som viac menej mimo mesta a po jazde som tam mal číslo tesne nad 9 L. Pritom auto bolo zahriate predošlou predvádzacou jazdou. Ale možné, že spotreba sa po zopár tisíckach km zníži aj o liter.

Radiace dráhy šesťstupňovej manuálnej prevodovky sa skrátili. Najmä do stany. Trochu mi chýbalo týpické "zapadnutie rýchlosti na svoje miesto". Vždy som mal dojem, že som nezaradil dokonale. Ale to je zrejme len vecou zvyku a zrejme aj surovosťou novej prevodovky. Naopak veľmi ma potešila šestka, ktorá autu veľmi svedčí, hoci veľký rozdiel otáčok od päťky to už nie je.

K jazdným vlastnostiam snáď ešte dodám, že s autom som nestváral nejaké extrémy, ale v bežných situáciách sa podvozok správal vzorne a aj napriek celkovej tvrdosti auta prekvapivo celkom slušne filtroval aj nerovnosti. Nie zámerne som trafil zopár kanálov a bol som prekvapený. Konštruktéri podvozku a perovania si dali záležať na svojej práci.

Ostatné ovládacie prvky boli ako sa patrí, vynikajúco slúžil aj nový elektromechanický posilňovač riadenia. A to som už celkom zhýčkaný tým vo Fabii. Nepáčili sa mi ale nové páčky. Na môj vkus (a na moje prsty) príliš strohé a hranaté. Tempomat nebol inštalovaný, ale ovládanie palubného počítača je principiálne zhodné s Fabiou. Po stlačení tlačidla to ale v páčke vždy cvaklo. Asi mikrospínače. Rovnako pod prístrojovkou stále niečo cvakalo. To auto má relé snáď na všetko a cvakanie sa ozvalo aj keď som spúšťal ostrekovač.

A ešte také všeličo. Interiér by mohol vyzerať trochu luxusnejšie. Poteší, že zadná strana predných sedadiel je potiahnutá niečím ako koženka, takže sa to dá umyť. Prekvapením je tvar vrchnej časti prístrojovky. Je naklonená smerom ku sklu a pred oknom je akýsi kopček. Takže sa tam dá naskladať kopec vecí a drobností, ktoré tam môžu voľne pobiehať a nezapadnú ani za sklo ani nespadnú na zem. Zvláštne je otváranie veka batožinového priestoru - znakom VW. Zatváranie veka je riešené rovnako ako u predchodcu a treba tiež použiť na zatvorenie viac sily, rovnako ako u predchodcu. Ešte by som spomenul priestor pre vodiča. Vodič má na ľavaj strane kráľovský priestor a dvere sú pomerne ďaleko, ale na pravej strane je doslova natlačený na stredový panel. Neuveriteľne tlačí pod koleno inak dobre vyzerajúca prepojka medzi prístrojovkou a stredovým panelom a aj príplatková stredová opierka trochu zavadzala.


© 25.10.2004