Tu sa zobrazí logo

 

Škoda

1,9 TDI / 77 kW

  (05/2004)

Na slovenské salóny Škoda dorazila nová Ocavia. Každý predajca má 2 vozidlá. Jedno na salón a jedno ako predvádzacie. Po telefonickom prieskume som zistil, že všade majú 1,9 TDI / 77 kW vo výbave Ambiente s nejakou doplnkovou výbavou navyše. Cena sa hýbe okolo 750.000 Sk. Tak som sa vybral na skúšobnú jazdu, na ktorej človek o aute veľmi veľa zistí.

Testované auto malo šedú farbu Graphite a na tachometri bolo 480 km. Po naštartovaní teplého turbodízla som zresetoval palubný počítač a ide sa na vec. Ako prvé ma prekvapili spätné zrkadlá, ktoré poskytujú fakt dobrý výhľad za auto. Testovacia jazda prebiehala v meste a čiastočne na obchvate, tekže som auto vyskúšal ako pri rozbehu a pomalšej jazde, tak aj pri rýchlejšej jazde. Pri rozbiehaní na križovatkách bolo typycký prejav dízlového motora síce počuť, ale stále v prijateľnej miere. Absentovali aj typické rázy do vyšliapnutej spojky na voľnobehu. Pri vyšších rýchlostiach už hluk motora temer úplne zanikal a pri rýchlosti 120 km/h som mal dojem, že idem sotva 90. Pokarhanie si zaslúži Škodovka za chybné tesnenie zadných dverí, ktoré spôsobovalo v aute podobný hluk, ako zadné okno poodchýlené pár milimetrov a mimoriadne rušilo inak príjemnú testovaciu jazdu. Motor je lepšie odhlučnený než u predošlej Octavie či Fabie a aj napriek papierovo nízkemu výkonu (77 kW) sa auto javilo celkom živo. Je síce pravda, že v nízkych otáčkach prejavovalo menej ochoty zrýchľovať než benzínový atmosférický dvojliter, ale keď pracovalo turbodúchadlo, tak to bolo príjemné zvezenie a motor sa nechal ochotne vytáčať aj na 3500 otáčok (kde však už dával o sebe vedieť zvýšeným hlukom). Mimoriadne kladne prekvapil podvozok. Nerovnosti na ceste sú skutočne dobre filtrované a v porovnaní s Fabiou je to citeľný rozdiel. Nejaké brutálne manévre som si s predvádzacím vozidlom nemohol dovoliť, ale rýchlejší prejazd zákrutou, ktorú pretína pár električkových koľají s výhybkami a nie práve najrovnejším povrchom odhalil kvality nového podvozku. Octavia sa správala na tomto mieste príkladne neutrálne. Fabia bola na tomto mieste tiež disciplinovaná, ale prejazd je predsa len hlučnejší a zadná časť auta prejavuje snahy k pretáčavosti. Klobúk dolu!

K zaujímavostiam môžem zaradiť kontrolu zapnutia bezpečnostných pásov. Funguje tak, ako je to zvykom, teda po zapnutí zapaľovania vodiča upozorní kontrolka na prístrojovke a zvuková signalizácia. Na rozdiel od Fabie však tieto varovania neprestanú po pár sekundách, ale vodiča "otravujú", až kým sa nepripúta. Pokarhanie si zaslúžia dizajnéri prístrojového štítu. Keď presadnem do iného neznámeho auta, tak nemám problém s otáčkami či rýchlosťou. Ale Octavia je v tomto smere výnimka a odčítať rýchlosť či otáčky na prvý pohľad je dosť obtiažne. Na prístrojoch je priveľa čísel vedľa seba a čiarky sú maličké a nevýrazné. Koho by zaujímala spotreba, tak sa mi na temer vzorovom testovacom okruhu (t.j. mesto aj mimo mesta) pri normálnom nie agresívnom štýle jazdy s niekoľkými skúškami dynamiky, 3 ľuďoch v aute a zapnutou klimatizáciou podarilo dosiahnuť spotrebu 5,9 L/100 km. Podľa mňa prijateľné čislo.

Ovládanie auta bolo príjemné. Milo prekvapil posilňovač riadenia, ktorý sa pri parkovacích manévroch prejavil ako výborný pomocník a dokonca bolo potrebné na volant pôsobiť ešte menšou silou, než vo Fabii pri obdobnom manévri. Pri bežnej jazde sa už ale správal veľmi podbne ako vo Fabii alebo ešte nepatrne tuhšie. Spojka išla podľa môjho názoru ľahšie než u predošlých Octavií s motormi TDI. Hlavica radiacej páky manuálnej prevodovky má zvláštny tvar, ale perfektne pasuje do ruky a je príjemná na dotyk. Aj radenie bolo kultivované a radiace dráhy (halvne do strán) boli kratšie, než napríklad u Fabie. Na rozdiel od radenia v Golfe V, rýchlosti pekne zapadli na svoje miesto. Keď som už pri tom Golfe. Pravou nohou som sa v Octavii tiež dotýkal stredového tunela, ale našťastie ma netlačila "štýlová priečka" ako v Golfe. Ale späť k Octavii. Vodič sa cíti v interiéri viac "obklopený autom", čo zrejme spôsobuje celkovo vyššie ukončená prístrojová doska. Je to však dobý pocit a zároveň sú všetky ovládacie prvky vyššie (hlavne klimatizácia) a lepšie prístupné. Napokon som si nechal brzdy. Som zvyknutý na ostrejšie brzdy. Z môjho pohľadu sa javili brzdy ako primerané váhe auta. Neboli slabé, ale ani príliš ostré. Oproti Octavii Tour 1,6/75 však omnoho lepšie.


© 25.10.2004