Tu sa zobrazí logo

 

Škoda

2,0 TDI / 103 kW

  (10/2004)

     Dnes som popreháňal novú čiernu Octaviu 2,0 TDI / 103 kW. Hneď na začiatok uvediem, že som si zajazdil pekne, lebo testovacia trasa merala 28 km a zahŕňala ako mesto (prejazd uličkami a svetelnými križovatkami), tak aj mestské 4-prúdovky a samozrejme aj cestu mimo mesta. Počasie bolo vskutku mizerné, 10°C pomerne hustá hmla, cesty miestami mokré, miestami suché. Hneď po usadnutí za volant ma prekvapilo, že ak si sedadlo nastavím podľa svojich zvyklostí, tak volant nemusím vytiahnuť na doraz ako u Fabie. Po rozbehu som zistil, že volantom sa otáča o trošinku ťažšie než u Fabie.

Poďme ale k dojmom z jazdy, ktoré sú asi najzaujímavejšie. Hneď na začiatok musím spomenúť nepríjemnosť, ktorá celú jazdu dosť pokazila. Je to môjmu uchu nelahodiaci dunivý basový zvuk, ktorý motor TDI vydával pri rozbehu. Vo vyšších otáčkach sa však motor už choval kultivovane a rozhodne jazdu príliš nerušil. Dalo by sa povedať, že pri jazde v nižších otáčkach bol len o čosi hlučnejší, ako benzínový motor vo Fabii. TDI však jednoznačne dávalo na javo, že palivom je nafta. Na voľnobehu ho bolo zreteľne počuť a pri rozbehu tiež. S narastajúsou rýchlosťou sa typický zvuk motora postupne strácal v aerodynamickom hluku a hluku odvaľujúcich sa kolies. Vibrácie, aj keď slabé cítiť bolo. Ale oproti predošlej generácii s motorom TDI je to značný posun k lepšiemu. Najviac to cítiť na vyšliapnutej spojke, na ktorej necítiť žiadne vibrácie ani na voľnobehu. Prekvapivo sa motor nebránil ani otáčkam okolo 4000 ale už ho bolo predsa len počuť. Pri prepletaní sa mestom som si všimol, že do cca 2200 otáčok sa toho veľa nedialo. Nad touto hranicou motor citeľne ožíval a nárast výkonu bol pomerne prudký. Auto prejavovalo v niektorých chvíľkach až prílišnú dávku dynamiky. Na to si treba jednoducho zvyknúť.

Pri oúšťaní mesta som urobil obvyklý test stability. Ten robím na kruhovom objazde, ktorý na štyroch miestach pretínajú električkové koľaje s výhybkami. Do zákruty som vpálil štandardnou rýchlosťou 65 km/h (našťastie cesta bola suchá) a sledoval reakciu auta. Aj napriek 15" zimným gumám sa auto chovalo disciplinovane, v interiéri aj pri pomerne brutálnom prejazde cez koľajnice nič nebúchalo a nedrnčalo. Octavia za kvílenia pneumatík poslušne krúžila. Mohol by som to nazvať neutrálnym chovaním, lebo ani predok ani zadok nemali tendenciu "utekať" do strany, hoci auto sa mierne zavlnilo pri každom prejazde nerovností. Napríklad BMW 5 sedelo na tomto istom mieste disciplinovanejšie, nevlnilo sa, vzorovo držalo stopu ale možno vďaka príliš športovému perovaniu mu ustrelil zadok. Octavia takéto niečo ani len nenaznačila.

Ďalej nasledovala pomerne dynamická časť testu, kedy som na okreske frčal vyše 140 a obiehal pomalšie vozidlá. To znamenalo striedavo pridávať a brzdiť. S Octaviou sa obieha výborne, dvojlitrový turbodízel vykazoval veľkú ochotu zrýchľovať aj bez podradenia na 4°. Taktiež miera hluku bola za týchto podmienok veľmi dobrá, nakoľko pri diaľničnej 130-ke bolo počuť iba mierny hukot obtekajúceho vzduchu a hluk od pneumatík. Pristavme sa pri pneumatikách. Octavia s 15" obutím mimoriadne dobre filtruje hluk od nerovností na ceste. Ale ideálnym obutím by mohli byť práve 16" pneumatiky, ktoré snáď toľko neuberú na komforte, koľko by mohli pridať na stabilite. So 16" diskami by určite aj test stability dopadol lepšie.

Nespomenul som, že auto má aj 6-tku. Je to dobrá vec, taká 6-tka (koľkokrát by som ju na Fabii chcel zaradiť :o), hoci rozdiel v otáčkach nie je už závratný. Škoda, že šestka nemá ťažší prevod. K radeniu by sa patrilo poznamenať, že je pohodlné, radí sa ľahko. Prirovnal by som to k Fabii s nemeckou prevodovkou. Akurát do strán má radiaca páka menšiu dráhu. Na jednom mokrom a tekutým blatkom znečistenom mieste som testoval aj ABS. Cesta bola rovná a subjektívne sa mi zdalo, že ABS brzdí približne rovnako, ako na Fabii. Je ale pravdou, že na tomto istom mieste aj Fabia (s ESP a pneu 195/50) brzdila rovnako disciplinovane a pomerne intenzívne, hoci mala obuté len ojazdené letné pneumatiky, ktoré takéto blatko nemajú radi. Ešte by som podotkol, že brzdy majú dostatočný účinok, ale rozhodne sa nedajú označiť za príliš ostré. Sú tak akurát.

Posledná časť jazdy bola po mestskej 4-prúdovke, kde som otestoval tempomat a hlavne spotrebu. TDI hlásilo pri ustálenej 80-ke spotrebu cca 4,0 L/100 km. Celková spotreba počas testu bola 6,3 L a priemerná rýchlosť bola 76 km/h. Rovnakú trasu som bezprostredne absolvoval aj na Fabii, snažiac sa ísť približne tak isto rýchlo a obiehať či zrýchľovať v tých istých miestach. Spotreba sa pri ustálenej 80-tke pohybovala na hodnote 5,3 L a na konci testu bola spotreba na hodnote 7,5 L/100 km pri priemernej rýchlosti 75 km/h. Takže sa mi podarilo pomerne verne simulovať predošlú jazdu. To teda znamená, že Fabia vybavená osvedčeným benzínovým dvojlitrom spotrebovala prekvapivo iba o 1,2 L viacej. Domnievam sa, že Octavia vybavená motorom 2,0 FSI by mohla dosiahnuť obdobnú spotrebu.

Ešte pár drobností, ktoré si v predošlom texte nenašli miesto. Za zmienku stojí predná lakťová opierka (testovaná Octavia bola vo výbave Elegance), ktorá je na veľmi dobrom mieste a je skutočne dobre použiteľná. Ale vo vysunutom stave bráni uvolneniu ručnej brzdy. Na uloženie mobilu výborne poslúži držiak nápojov v stredovom paneli nachádzajúci sa pred lakťovou opierkou (vedľa ručnej brzdy). Taktiež autorádio Stream sa dobre ovláda a veľmi poteší, že ak človek stlačí ktorýkoľvek ovládač na klimatizácii, na displeji rádia sa na chvíľu zobrazí veľká ikona. Alebo ak sa zmení jednu z dvoch teplôt na dvojzónovej klimatizácii, teploty sa zobrazia aj na displeji autorádia. Zmena rýchlosti ventilátora sa taktiež znázorňuje narastajúcou ikonou. Stanice rádia sa prepínajú veľkými tlačidlami po stranách rádia. Tlačidlá sú veľké a veľmi dobre sa stláčajú. Takto si predstavujem ergonomické ovládanie autorádia. Tieto veľké tlačidlá sa využívajú aj na pohyb po menu rádia, pričom položiek je dosť veľa. Na nasledujúcu obrazovku sa dá prejsť pravým dolným tlačidlom, pri ostatnch je uvedený názov funkcie. Škoda, že testovaná Octavia nemala parkovacie senzory a ani multifunkčný volant.


© 25.10.2004