Tu sa zobrazí logo

 

Škoda

Octavia vs. Audi A3

  (04/2005)

Dnes som mal možnosť bezprostredne po sebe otestovať Audi A3 Sportback a Octaviu 2. U Audiny sa jednalo o základnú výbavu doplnenú iba príplatkovými 16" elektrónmi a koženým volantom, Octavia bola vo výbave Ambiente. Obe vozidlá boli vybavené identickým motorom 1,6 MPI. Určite vám napadne, prečo nie silnejší motor? Odpoveď je jednoduchá, takáto Audina bola k dispozícii a nájsť jej protivníka s rovnakým motorom zase až taký problém nebol. Na úvod ale musím uviesť, že Audina mala na tachometri pár desiatok km a Octavia ešte menej. Dalo by sa povedať, že o trošinku viacej, než nič a na palubnom počítači boli pri položke dojazd podobné hodnoty. To mi však nebránilo s oboma autami absolvovať identickú niekoľko kilometrovú trasu a dostať sa na blízkej okreske na rýchlosti vyše 100 km/h.

Jazda v Audi bola skutočne príjemná. Už pri nasadaní som ocenil šikmé držadlo na zatváranie dverí, ktoré má Octavia len pre spolucestujúcich, nie však pre vodiča. Po naštartovaní som okamžite ocenil posilňovač riadenia, ktorý pracoval tak akurát. Povedal by som, že ľahšie než v Octavii. Aspoň pri parkovaní. Za jazdy pri rýchlosti okolo 100 km/h riadenie adekvátne "stuhlo" a ovládanie bolo približne rovnaké u oboch vozdiel. Motor 1,6 MPI sa po stránke zvuku prejavoval v oboch vozidlách temer identicky, Octavia sa však prejavila ako kultivovaná a distingvovaná, kdežto Audina nezaprela svoje športové ambície a výfuk vydával v zadnej časti vozidla viac športový sound, ktorý však vnímali viac cestujúci vzadu, než vodič. Rozdiel som však zaznamenal v hluku doliehajúcom k ušiam posádky od odvaľujúcich sa pneumatík. Octavia bola o čosi hlučnejšia, nevylučujem však, že to bolo aj prehustenými a podstatne lacnejšími pneumatikami. Nedalo mi, aby som v 80 kilometrovej rýchlosti nevyskúšal aj vyhýbací manéver pripomínajúci známy losí test (mimochodom zvyšní členovia posádky z neho nikdy nemajú radosť - neviem prečo). Audina sa správala aj napriek štandardnému (t.j. nie športovému či nebodaj S-line podvozku) mimoriadne isto a ochotne sledovala moje pokyny. Nakláňanie bolo minimálne, komfort jazdy ale neutrpel. Pri podobnom manévri s Octaviou som zaznamenal podstatne väčšie nakláňanie, ale aj napriek tomu sa ovládateľnosť zhoršila len minimálne (rozdiel zodpovedá zrejme prehusteniu pneumatík, ich menšej šírke a vyššiemu profilu). Faktom ale je, že Audi so štandardným podvozkom má rovnakú svetlú výšku ako Octavia so športovým podvozkom. Možno aj to je dôvodom menšieho nakláňania Audiny. Dosť nepríjemne ma prekvapil aerodynamický hluk spätných zrkadiel u Octavie. Prejavoval sa už zhruba od rýchlosti 90 km/h. Doteraz som si ho nikdy nevšimol, po bezprostrednom presadnutí z Audiny som ho ale okamžite zaznamenal.

Patrilo by sa spomenúť aj pracovisko vodiča a sedadlá. V oboch vozidlách boli štandardné sedadlá a musím ich zhodnotiť ako pomerne vydarené, hoci lepšie vedenie tela najmä v chrbtovej časti by na predných sedadlách určite prospelo. Ale či vpredu alebo vzadu sa sedelo v oboch autách temer identicky. Malý rozdiel bol iba na zadných sedadlách. U Audiny bolo viac miesta nad hlavou a vybratie v dverách na lakeť bolo o čosi lepšie tvarované. Octavia zase ponúkala viac miesta pred kolenami. Nedá mi nespomenúť priečku spájajúcu stredovú konzolu so spodnou časťou prístrojovej dosky, ktorá ma u Audiny tlačila do kolena. Taktiež musím spomenúť perfektne tvarovaný kožou obšitý a veľmi efektný štvorramenný volant so štyrmi kruhmi v znaku. Plastový volant Octavie môže len závidieť. Celkovo pôsobí interiér z Ingolstadtu viac extravagantne a povedal by som že aj o chlp hodnotnejšie, než interiér z Boleslavi. Na prvý pohľad na salóne sa mi viac pozdával ten český, ale po jazde som naopak viac chváli ten nemecký. A hoci nie som priaznivcom červeného podsvietenia prístrojov a tlačidiel a už vôbec nie nezmyselného zhustenia ciachovania rýchlomeru od rýchlosti 90 km/h, po presadnutí do Octavie som zistil, že je nejaká fádna a nevýrazná. Takýto záver som sám od seba nečakal! Ale bielo podsvietené prístroje Audiny u mňa zanechali silný dojem.

Na záver by sa patrilo zhodnotiť cenu oboch vozidiel. Pokiaľ porovnáme vyššie výbavy, ktoré navzájom doplníme o prvky konkurenta, dostávame sa u Audiny s rovnakým motorom zhruba o 20-25% vyššie. A to je dosť. Je ale pravdou, že Audi má väčší image a jej predná maska pôsobí skutočne dobre. Všetkým je ale jasné, že Audi si nekupujú ľudia, čo potrebujú základný motor či základnú výbavu. A tu sú možnosti podstatne väčšie než u Octavie. Každé Audi má už v základe dvojzónovú klimatizáciu, navyše oproti Octavii s automatickým ovládaním klapky vnútornej cirkulácie vzduchu v závislosti na čistote ovzdušia. Za príplatok výrobca ponúka na rozdiel od Octavie sklopné zrkadlá, zabudované diaľkové ovládanie garážovej brány, vyhrievané zadné sedadlá, až 18" disky, kvalitný audiosystém Bose, pokročilú navigáciu s farebným displejom, s podporou MP3 a dvomi slotmi na SD karty, mnoho druhov a farieb kožených poťahov (aj červený ak chcete), všakovaké obklady interiéru, čierny strop, prevodovku DSG aj pri niektorých benzínových motoroch, rôzne športové prvky interiéru a exteriéru. Za hriešne peniaze môžete mať snáď ľubovolnú farbu vonkajšieho laku. Samozrejme je tu aj pohon všetkých kolies pre mnoho motorizácií a šesťvalcový benzínový motor taktiež v Octavii mať nemôžete. Ale za tú cenu by už boli 2 "nadupané" Octavie :o)


© 03.04.2005