Tu sa zobrazí logo

 

Škoda
  (12/2005)

     Vzhľadom na vyššiu cenu tejto Octavie sa mi nepodarilo u žiadneho predajcu v okolí nájsť predvádzacie vozidlo. Preto som oslovil priamo importéra ŠAS v Bratislave.

     Aj napriek tomu, že som mal jazdu dohodnutú v dostatočnom predstihu, prebehla jazda nanajvýš podivne. Pracovník ŠAS ma totiž chvíľku povozil po uliciach Bratislavy štýlom brzda - plyn. Pritom absolútne ignoroval premrznutý motor či studený olej v turbe. Auto malo na tachometri sotva 1800 km. Jazdu zakončil pred vstupom do areálu ŠAS. Toto jednanie by som pochopil, ak by som pracovníka nečakane prekvapil a požadoval skúšobnú jazdu. Ale nie keď bola jazda vopred dohodnutá a ja som došiel z opačného konca republiky. Napokon som pracovníka presvedčil a za volantom RSy som si urobil aspoň 2 malé kolečká okolo budovy.

     Čo teda napísať? Navonok má preplňaný benzínový dvojliter zvláštny drsný zvuk. Po nasadnutí a zatvorení dverí však po zvuku motora neostane ani stopa. V nižších otáčkach je zvuková kulisa motora stále výborne utlmená. Motor sa začne postupne ozývať až s narastajúcimi otáčkami. Keď ručička otáčkomeru prekoná polovicu stupnice, z motorového priestoru sa začne ozývať vzdialené, ale sktočne športové burácanie, ktoré umocňuje dynamiku pohonnej jednotky. Celkovú zvukovú kulisu, ktorá je naozaj príjemná a neruší, dotvára aj ladený tlmič výfuku. Ten už pri voľnobehu naznačuje okolostojacim svoje "basové ambície". Po pridaní plynu sa zvuk výfuku zintenzívni a s narastajúcimi otáčkami začne veľmi pozvoľna prenikať k ušiam posádky.

     Jazdné vlastnosti je po takto krátkej skúšobnej jazde obtiažne hodnotiť. Napriek tomu som si neodpustil taký menší losí test. Cesta bola prázdna, preto som asi pri rýchlosti 50 km/h urobil prudký prechod do protismeru a naspäť. Stabilita vozidla bola výborná a náklony boli vďaka masívnejším stabilizátorom náprav malé. Mimoriadne ma potešilo, že podvozok aj napriek menšej svetlej výške a 18" diskom nestratil príliš na komforte a slušne zvláda nerovný povrch mestských komunikácií. Mám dojem, že príplatkový športový podvozok u sériovej Octavie je tvrdší a o čosi menej komfortný.

     Klenotom Octavie RS je preplňaný zážihový motor 2,0 TFSI. Ako som mal možnosť vidieť, vie pomerne pružne Octaviu vystreliť vpred a ochotne sa nechá vytočiť až tesne pod obmedzovač. Je však obdivuhodné, že rovnako ochotne spolupracuje aj pri pokojnej a úspornej jazde v nižších otáčkach. Až keď sa pedál akcelerátora poriadne pritlačí, je cítiť nie príliš výrazný turboefekt, ktorý zaniká niekde v oblasti okolo 1900-2200 otáčok.

     Ak sa budeme dívať na Octaviu RS ako na pohodlné, veľmi praktické a zároveň dynamické auto, tak sa konštruktéri trafili presne do čierneho.


© 22.01.2006