Tu sa zobrazí logo

 

Škoda

Prvé stretnutie s Octaviou

  Exteriér

Pri pohľade na vonkajšok auta začnem asi predkom, ktorý sa podľa fotografií javí byť najkontroverznejší. Je pravdou to, čo sa všade píše, že v skutočnosti je krajší, než na fotografiách. Dokonca ešte aj tie obrovské hmlovky sa mi vôbec nezdali také veľké. Jednoducho keď to auto uvidíte, určite vás zaujme čosi iné, než práve hmlovky. Keď sa pozriete na bok novej Octavie, tak zbadáte, že základné línie vychádzajú z predchodkyne, ale auto nabralo na kráse a dynamičnosti. Zadná časť auta sa mi veľmi páči. Dominujú jej zaoblené kryštálovo čisté zadné svetlá. U všetkých verzií je pod nárazníkom vyústený výfuk. Sú to ako obvykle dve rúrky otočené nadol, ktoré na rozdiel od Fabie mierne zachádzajú do čierneho pásu pod nárazníkom. Octavia bola vybavená aerolištami stieračov, tak sa máme na čo tešiť. Rovnako nebude chýbať ani zadný stierač za príplatok. Vonkajšie spätné zrkadlá sú veľkosťou zhodné a sú vybavené blikačmi smeroviek (pravdepodobne LED diódy). Márne by ste však v interiéri hľadali tlačidlo či páčku na otváranie viečka nádrže. Obdĺžnikové viečko sa otvára zatlačením. Nie však ako na Felicii. Ak je auto zamknuté centrálnym zámkom, tak sa viečko nedá otvoriť. Ešte by snáď stálo za to spomenúť dvojité tesnenie bočných dverí, ktoré zrejme prispeje k lepšej aerodynamike a nižšiemu hluku v interiéri. V praxi to znamená okrem bežného tesnenia, na ktoré dosadnú dvere ešte aj ďalšie gumové tesnenie, ktoré je po celom obvode dverí. Pokiaľ sa dvere zatvoria, tak už v špárach vidno iba gumu.

Dôležitou časťou exteriéru auta je aj jeho lak. Väčšinu farieb poznáme už z Fabie. Sú to farby Biela Candy, Strieborná diamantová, béžová Sahara, Čierna magická, Šedá Graphite, Šedá Stone, Červená Corrida, Modrá Dynamic, Zelená Natur a Modrá Hlbinná. Novinkou sú farby Červená Flamenco a Zelená Island. Obidve farby sú metalické. Červená je dosť podobná Oranžovej Cayenne a zelená je podobná Modrej Admiral. Akurát je o niečo svetlejšia a trochu zelenšia. V priloženom obrázku sú označené aj tieto dve farby.


Octavia v Ženeve

Octavia v Ženeve

Octavia v Ženeve
  Interiér

Po nasadnutí do auta človek zistí, že sedadlá sú trochu tvrdšie, než by sa žiadalo a budú úplne vyhovovať snáď len ideálne štíhlym ľuďom. Nás ostatných normálnych ľudí mierne tlačia do sedacej časti tela. Lepšie to bolo vo verzii Classic s látkovými poťahmi, ktorá mala sedadlá o čosi pohodlnejšie, než verzia s koženými sedadlami. Ale toto je snáď jediná výhrada, ktorú voči novej Octavii mám. Predné sedadlá sa nastavujú mechanicky (obdobne ako u Fabie) alebo elektricky (systém ovládania je zhodný napr. s Audi A6). U mech. nastavovanývh sedadiel je k dispozícii aj malá prepážka na drobné predmety na boku sedadla. Pod prednými sedadlami môže byť aj výklopná odkladacia schránka ako u Fabie. Stredový panel je veľmi pekne vyriešený najmä u verzie Elegance. Pred radiacou pákou je odklopný popolník. Zaujímavosťou je vyberanie vnútra popolníka. Musí sa zatlačiť, mierne podskočí a až potom je možné ho vybrať. Za radiacou pákou je priestor na dva nápoje a smerom dozadu nasleduje masívna lakťová opierka. Tú je možné posúvať podľa potreby vpred a vzad. Po odklopení opierky sa objaví pomerne hlboká schránka, do ktorej je možné zodvihnutím uška pustiť chladný vzduch. Na zadnej strane opierky sú dva regulovateľné výduchy ventilácie pre vzadu cestujúcich. Pod výduchmi je malý výklopný popolník a pod ním vysúvateľná schránka, do ktorej je možné odkladať veci, alebo postaviť nápoj. K odkladacím priestorom ešte patrí vyklápateľná schránka pri ľavom kolene vodiča, do ktorej sa zmestia až dve plechovky s nápojmi a chvíľku mi trvalo, než som objavil, ako sa otvára. Medzi zvláštnosti by som zaradil aj otváranie schránky pred spolujazdcom. Po odistení isto nie len mňa prekvapí, že schránka sa otvorí, ale ruka sa vám ani nepohne. Osobne sa mi viac páči systém známy z Fabie, kde rukou môžete dvierka pri otváraní pridržať. Interiér je osvetlený vpredu stropným svietidlom vybaveným stredovým svetlom a dvomi čítacími lampičkami. Je to staré známe svietidlo, ktoré stretneme v každej Fabii Comfort či Elegance. Ale aby neboli skrátka ani cestujúci na zadných sedadlách, dostali aj oni svoje vlastné stropné svietidlo. Je umiestnené v strede nad zadnými sedadlami a je dobre známe z Fabie Classic - teda bez čítacích lampičiek a otvoru na mikrofón. Vzadu cestujúci však dostali aj kopec miesta navyše. Hlavne na nohy. Meriam 183 cm a keď som sa posadil za seba, tak som pred kolenami mal ešte temer 10 cm. Musím povedať, že Octavia je už veľké auto.

Samostatný odstavec som si nechal pre štít prístrojov. Dizajnovo sa nesie v štýle, ktorý už poznáme zo Superbu či Octavie. Osvetlenie ostalo zelené. Príjemne poteší bodový displej v strednej časti, kde sa už zobrazujú rôzne informáce a grafické symboly. Podobne ako je to u súčastných modelov s displejom MAXI DOT. Rozdielom je, že sa tu už zobrazujú aj počítadlá ubehnutých kilometrov a hodiny. Veľmi ma teší, že teplomer a palivomer sú tak ako doteraz v hornej časti prístrojového štítu. U Golfu V sú v dolnej časti a čiastočne ich zakrýva stred volantu.

Dvere sa pomerne ľahko dajú zatvoriť a pri zatvorení majú krásny tlmený zvuk, ktorý som si hneď obľúbil. Rovnako je to aj s vekom batožinového priestoru, ktoré sa aj napriek svojej veľkosti ľahko otvára a zatvára a pri zaklapnutí má príjemný zvuk. Zmenou je iba nahradenie pláteného uška na zatváranie gumovým pásikom s „guľkou“ na konci. Hneď po otvorení bočných dverí prekvapí šírka prahu. Je temer dvojnásobná oproti pôvodnej Octavii či Fabii. Novinkou je aj otvor na boku prístrojovej dosky, ktorým sa dostáva vzduch do dverí a ofukuje bočné sklo v oblasti, kadiaľ sa vodič pozerá do bočného spätného zrkadla. V predných dverách je pomerne veľký odkladací priestor aj na1,5L PET fľašku a taktiež je v dverách miesto na 3 reproduktory (pravdepodobne iba za príplatok). Stredobasový je za odkladacou kapsou, stredový nad ňou a výškový tesne pred vnútornou kľučkou. Zaujímavosťou je mierne natočenie výškového reproduktora smerom dozadu. V zadných dverách je menší odkladací priestor než v predných, ale miesto na 3 reproduktory zostalo zachované.


Octavia v Ženeve

Octavia v Ženeve

Octavia v Ženeve

Octavia v Ženeve
  Ovládacie prvky

Volant je taký úplne normálny a dobre padne do ruky. Teší ma, že už má konečne iný, nekoncernový vzhľad. Pod volantom sú dve páčky, ktorých funkcia ostala zachovaná. Zmenil sa iba tvar (sú viac hranaté) a kontakty sú riešené mikrospínačmi, takže každé stlačenie signalizuje cvaknutie. Páčka smeroviek má aretáciu, takže žiadne obavy zo smeroviek typu BMW5. Na ľavo od volantu je otočný ovládač svetiel, ktorý má o jednu polohu viacej. Zrejme sa jedná o denné resp. automatické svietenie. Na vodičových dverách sú ako obvykle ovládacie tlačidlá el. okien. Detská poistka sa po zaistení osvetlí na žlto. Ovládanie centrálneho zamykania sa presťahovalo na stredový panel za radiacu páku. Prekvapilo ma, aké sú tiché zámky v novej Octavii. Za zmienku stojí, že na dverách úplne chýbajú obvyklé kolíky zámkov. Ďalej by sa patrilo spomenúť aj ovládanie klimatizácie. Veľmi sa mi páči dvojzónový Climatronic. Teplota a množstvo vzduchu sa nastavujú otáčaním „gombíka“. Či skôr krúžku okolo neho. Stred sa totiž neotáča a tvoria ho vždy dve tlačidlá. Zvláštnosťou je aj plynový pedál, ktorý začína na podlahe a je pomerne dlhý. Zrejme na deaktiváciu niektorých senzorov alarmu slúži dvojtlačidlo, ktoré je umiestnené z vnútornej strany na B stĺpiku pri vodičovom sedadle.

K ovládacím prvkom by sa patrilo zaradiť aj radiacu páku. Tá veľmi dobre padla do ruky a aj u verzie Classic bola z príjemného materiálu. Hoci vozidlo bolo odstavené, radenie rýchlostí išlo ľahko a dráhy boli krátke. Ostatné ovládacie prvky ako volant, brzdy a pod. som vyskúšať na výstave nemohol, ale jazdil som už s Golfom V a ak to tak bude aj u Octavie, tak je to výborné. Elektromechanický posilňovač riadenia určite nesklame ani majiteľa Fabie, ktorý je pomerne zhýčkaný vynikajúcim elektrohydraulickým posilňovačom s degresívnym účinkom. Pri volante by sa patrilo ešte spomenúť tlačidlá na ovládanie autorádia a zabudovaného telefónu. Pôsobia trochu gumovo a po zapnutí svetiel nesvietili, ale zrejme sa osvetlenie dá tlačidlom zapnúť. Inak majú stisk pomerne dobrý.


Octavia v Ženeve

Octavia v Ženeve
  Batožinový priestor

Pohľad do batožinového priestoru ma ako majiteľa krátkej Fabie šokoval. Ten priestor je doslova kráľovský a vyhovie snáď každému. Rozumne je vyriešené aj plato nad batožinovým priestorom. Skladá sa totiž z dvoch dielov a spolu s 5. dverami sa dvíha len posledný diel. Kto pozná Feliciu Combi, určite si to vie predstaviť. Potešia aj dve ušká na zavesenie tašiek s nákupom, ktoré sú už známe zo Superbu či Fabie Sedan. Nechýba ani háčik na zavesenie zodvihnutej podlahy. Zo zadnej strany nakladacej hrany je priestor, kam je možné pomocou dvoch popruhov pripevniť výstražný trojuholník. Operadlo zadných sedadiel je delené a odisťuje sa tak, ako obvykle. Poteší však, že kým je operadlo odistené, tak je viditeľná červená poistka, ktorá sa stratí až keď je operadlo úplne zaklapnuté a už sa neuvoľní. Neobvyké však je, že zadné operadlá sa nesklápajú po celej šírke. K´úsok sedadla úplne na kraji za podbehom sa nesklápa. Podľa mňa šikovné riešenie, lebo tento kúsok nám už aj tak otvor do kufra nezväčší a s menším operadlom sa lepšie manipuluje. Verzie vybavené zadnou lakťovou opierkou poskytujú okrem tejto opierky aj možnosť sklopiť väčšiu časť zadného sedadla a potom nie je problém tadiaľto prestrčiť nejaký dlhší predmet ako napríklad lyže a pod.


Octavia v Ženeve
  Pohľad pod kapotu

Po otvorení kapoty (mimochodom u všetkých modelov vytlmenej) tvarovanej do „V“ sa naskytne pohľad na temer štandardný motorový priestor. Stačí si totiž uvedomiť, že po stranách sú aj tak podbehy kolies, nad ktorými je beztak už len málo miesta a je hneď jasné, že prístup sa temer nezhoršil. Jedinou viditeľnou zmenou je nové miesto pre akumulátor. Ten sa presunul úplne dozadu. A celkom mu to tam svedčí. Malá zmena postihla aj horné uloženie vzpier McPherson, ktoré už nie sú viditeľné ako doteraz, ale sú elegantne skryté pod plastovou mriežkou. Zameral som sa aj na prístup k predným svetlám, ktoré sú pod neodklápateľnou časťou kapoty. Auto som na výstave rozoberať nemohol, ale opticky som zhodnotil, že výmena žiaroviek je možná asi v takej miere ako u Fabie. Žiarovky sa zrejme zakladajú do dlhších držiakov, ktoré bude možné z motorového priestoru vybrať.


Octavia v Ženeve
  Fotografie
 

Octavia v Ženeve

Octavia v Ženeve

Octavia v Ženeve

Octavia v Ženeve
 

Octavia v Ženeve

Octavia v Ženeve

Octavia v Ženeve

Octavia v Ženeve
 

Octavia v Ženeve

Octavia v Ženeve

Octavia v Ženeve

Octavia v Ženeve
 

Octavia v Ženeve

Octavia v Ženeve

Octavia v Ženeve

Octavia v Ženeve
 

Octavia v Ženeve

Octavia v Ženeve

Octavia v Ženeve

Octavia v Ženeve
 

Octavia v Ženeve

Octavia v Ženeve

Octavia v Ženeve

Octavia v Ženeve
 

Octavia v Ženeve

Octavia v Ženeve

Octavia v Ženeve

Octavia v Ženeve
 

Octavia v Ženeve

Octavia v Ženeve

Octavia v Ženeve

Octavia v Ženeve
 

© 16.03.2004