Tu sa zobrazí logo

 

Škoda

Combi 1,9 TDI / 77 kW

  (02/2005)

Dnes som neodolal ponuke miestneho predajcu a vyskúšal som si najnovšie boleslavské Combi vo verzii Ambiente, vybavené slabším z dvojice turbodízlov. Zameral som sa najmä na odlišnosť jazdných vlastností oproti liftbacku a hlučnosť.

Nedá mi, aby som nespomenul interiér. Čím viac krát som sedel za volantom novej Octavie, tým pohodlnejšie sa mi zdali sedadlá. Ako som z nich bol pri prvom stretnutí v Ženeve sklamaný, takú radosť mi urobili pri dnešnej jazde. Taktiež ma opäť prekvapilo množstvo praktických odkladacích priestorov, ktoré by Octavii mohlo závidieť nejedno auto. Manželka sa pochvalne vyjadrila k miestu vzadu. Neraz som počul kritiku na stredový "tunel", ktorý rozdeľuje strop na dve polovice a tiahne sa od predného až po zadné stropné svietidlo. Mne sa tento dizajnový prvok páči a nijako neprekáža ako posádke vpredu, tak aj vzadu. Batožinový priestor je pri pohľade naživo skutočne obrovský (na snímkoch nevyzerá taký veľký). Roletka je oproti predchodcovi vyriešená skutočne prakticky, hoci pre bežný život sa mi zdá šikovnejšie riešenie u liftbacku. U kombíka sa mi veľmi páčia uzatvorené kapsy po stranách, ktoré ukryjú mnoho vecí a batožinový priestor vyzerá omnoho úhľadnejšie.

Vonku vládlo sychravé počasie, husto snežilo a cesty boli mokré a špinavé. Predné Aero stierače tak mohli v plnej miere ukázať, čo dokážu. Musím uznať, že odvádzajú svoju prácu vynikajúco, stierajú ticho a dokonale. Už po pár stovkách metrov jazdy sa však prejavila nevýhoda kombíka. Zadné sklo sa veľmi rýchlo znečisťovalo a stierač je u tejto karosárskej verzie nevyhnutnosťou. Mizerné počasie ma však neodradilo od testu stability. Absolvoval som neikoľko mestských ulíc a križovatiek, ktoré dokonale preverili perovanie a opäť sa ukázalo dobré odhlučnenie a filtrovanie nerovností. Naša trasa ďalej viedla na štvorpúdový mestský obchvat. Mokrá cesta a zimné pneumatiky pri vyššej rýchlosti spôsobovali istý hluk, ktorý však na moje prekvapenie neprenikal do interiéru nijako výrazne ani zo zadných partií. To u kombíkov nebýva zvykom. Ale pokarhanie si Škodovka zaslúži za chybne osadené pevné okno na ľavých zadných dverách, ktoré spôsobovalo povestné hvízdanie. Predpokladal som, že táto detská nemoc je už vyriešená.

Na mokrom kruhovom objazde (mojom testovacom), kde cesta križuje niekoľko električkových koľají a výhybiek, som ako obvykle testoval stabilitu. Tentokrát to síce kvoli pomerne hustej premávke nebolo obvyklých 65 km/h, ale aj nižšia rýchlosť na špinavej a mokrej vozovke dokonale preverila stabilitu a vozidlo sa na štandardných 15" plechových diskoch dostalo na chvíľku na hranicu svojich možností a zadná časť naznačila, že pri vyššej rýchlosti by už začala predbiehať zbytok vozidla. Rozhodne sa však nedá hovoriť o nevyspatateľnom chovaní (podvozok bol celkom čitateľný) a povedal by som, že medzi kombíkom a liftbackom som pri tomto manévri necítil žiadny výrazný rozdiel. To je pre Octaviu Combi a jej jazdné vlastnosti pozitívne hodnotenie.

Ešte by som pár viet pridal aj na adresu motora. Pri prvom teste novej Octavie som testoval práve motor 1,9 TDI a pripadal mi až neobvykle kultivovaný a tichý. Ale zrejme moje hodnotenie hlučnosti tohto agregátu čiastočne ovplyvnili ostatné pozitívne dojmy z novej Octavie. Tentokrát totiž tiež musím napísať, že naftový agregát je pomerne tichý a kultivovaný. Ale len do chvíle, kedy vodič stalčí pedál plynu viacej, než je nevyhnuté pre plynulú ekonomickú jazdu. Hoci otáčky motora budú pri hranici 2500 otáčok, po zošliapnutí plynového pedálu sa z motorového priestoru aj napriek inak vynikajúcemu odhlučneniu jasne ozve typický zvuk turbodízla doplnený basovým spektrom zvukov. Ale to nič nemení na veci, že naftový dvojliter má ešte hlasitejší prejav.

Budúci majiteľ musí pri rozhodovaní medzi verziou liftback a kombi zobrať do úvahy mnoho faktorov ako dizajn, sympatie k roletke či prepravné nároky. Pokiaľ zohľadním pomerne priaznivý cenový rozdiel medzi oboma verziami, tak bude rozhodovanie skutočne veľmi veľmi ťažké. Jedno je však isté, pokiaľ si niekto vyberie verziu kombi, bude sa mu lepšie cúvať aj bez zadného parkasistenta.


© 18.02.2005