Tu sa zobrazí logo

 

Škoda

Škoda Roomster 1,9 TDI / 77 kW

  (05/2006)

     Plný napätia som čakal na tento deň! Nie len, že som si mohol horúcu novinku vlastnoručne "ošahať", ale ja som Roomstera rovno vyskúšal! A keďže sa jedná ešte stále o novinku (ktorá sa nepredáva ani v CZ), viac než obvykle popíšem aj auto samotné.

     Asi by sa patrilo začať tým, čo si každý všimne najskôr - exteriér. Škodovke sa dosť často vyčítala konzervatívnosť. Ale u Roomstera to určite neplatí a za autom sa otočí viacej pohľadov okoloidúcich či ostaných vodičov, než za ostatnými modelmi. Roomster patrí k autám, ktoré na fotografiách klamú telom. V skutočnosti hneď prekvapí veľkosť auta, ktorú som na základe fotografií nečakal. Prekvapila ma ako výška, tak aj dlžka. Kontroverzný dizajn pri osobnom stretnutí až tak nevadí, hoci si naň treba trochu zvyknúť. Čím viac sa na Roomster pozerám, tým viac sa mi začína páčiť. Pri pohľade zvonku ma milo prekvapila mohutnosť prednej časti. Celkovo pôsobí predok auta harmonicky a rozmerné svetlomety dojem nekazia. Taktiež ma potešili veľké zadné svetlá, ktoré vďaka svojmu bielemu okraju "naživo" vyzerajú vskutku zaujímavo. Pritom na fotografiách ma doposiaľ ničím nezaujali. Ani toľko kritizovaná spodná línia bočných okien pri osobnom stretnutí dizajn exteriéru nenarúša.

     Po otvorení dverí usadám za volant. Okamžite ma poteší vyššia poloha sedadla. Jednak má vodič lepší rozhľad na vozovku a aj nastupovanie i vystupovanie je pohodlnejšie. Za dobre tvarovaným volantom (známym už z Octavie) nie je problém nájsť si vhodnú pozíciu, vodič má okolo seba skutočne dostatok miesta. Ani stredový panel, ani dverná výplň nikam netlačia. A to ani pri prudšom prejazde zákrutou. Mal som obavy, že nižšie umiestnená horná hrana bočného okna predných dverí bude obmedzovať výhľad do strany, ale nad hlavou má posádka skutočne kráľovský priestor, takže bočné okno končí v dostatočnej výške. Nezvyčajne riešený B stlpik snáď v každom vyvolá pri pohľade von z auta negatívne reakcie. Ale skutočná jazda potvrdila, že sa pravdepodobne jedná len o zvyk, keďže cez miesto, ktoré v dolnej časti zaoblený stlpik zakrýva, vidieť hlavne na vozovku tesne pri aute. B-stĺpik som si uvedomoval iba pri odbočovaní vpravo z vedľajčej cesty na hlavnú. Muselo ísť ale o križovatku, kde auto plynlule zatáča (obvykle križovatky s ostrovčekmi či nájazd na diaľnicu).

     Predné sedadlá boli u testovaného Roomstera štandardné. Boli pohodlné, rozmerovo dostatočne dimenzované, ale nezaškodilo by im výraznejšie bočné vedenie, ktoré som pri ostrejšom prejazde zákrut postrádal. Pravdepodobne ideálnou voľbou preto budú športové sedadlá. K poťahom sa vyjadrovať nebudem, lebo mne sa na rozdiel od mojej polovičky čierno-modrý poťah páčil. Nájsť si dobrú polohu za volantom nie je problém temer pre všetky postavy aj vďaka dostatočnému rozsahu nastavenia sedadiel, tak aj vďaka volantu nastaviteľnému v oboch smeroch.

     Vyšším postavám, ktoré majú dlhšie ruky a sedia viac vzadu môže robiť problém umiestnenie vnútornej kľučky. Je totiž posunutá dosť vzad a pri otváraní dverí hrozí riziko narazenia lakťom do B-stlpika. Ale aj toto bude asi len vecou zvyku a nastavenia sedadla. Pri otváraní dverí na salóne mi umiestnenie vnútornej kľučky predných dverí trochu vadilo, na skúšobnej jazde už nie.

     Sedenie na zadných sedadlách bolo skutočným potešením. Všade dostatok miesta, ako na nohy tak aj nad hlavou. Vyššie umiestnené sedadlá poskytujú cestujúcim výborný výhľad vpred a pohľad cez rozmerné bočné okno môžem označiť za famózny. Panoramatické strešné okno by pocit voľnosti ešte výraznejšie umocnilo. Pohodlnú polohu je možné zaujať aj vďaka nastaviteľnému sklonu zadných operadiel. Ak sa úplne sklopí operadlo stredného sedadla, dvaja pasažieri na zadných sedadlách nebudú zrejme protestovať ani proti ostrejším prejazdom zákrutami a budú sa spokojne opierať o dverné výplne či stredné sedadlo (lakťovú opierku). Mám to odskúšané :o) Ešte by som napísal, že aj stredné zadné sedadlo je vybavené plnohodnotným trojbodovým pásom. Ten je však umiestnený pre Škodu netypicky v strope za zadnými sedadlami a obidva úchyty pásov sú vybavené magnetom. Takže v kľudovom stave sa navzájom priťahujú a pridŕža ich v plastovom lôžku nie len ťah bezpečnostého pásu, ale aj ďalší magnet v strope. Šikovné!

     Výhľad z auta by som označil ako veľmi dobrý. Koniec mohutnej prednej kapoty je možné dobre odhadnúť. Poteší aj obrovské zadné sklo, cez ktoré krásne vidieť za auto. Kolmá zadná stena uľahčuje odhad pri cúvaní. Cúvanie však nie je problém aj vďaka pomerne veľkým spätným zrkadlám, ktoré ma skutočne potešili. Daňou za ich veľkosť je o niečo vyšší aerodynamický hluk, ktorý sa začne prejavovať pri rýchlosti nad cca 120 km/h.

     Mimoriadne poteší batožinový priestor. Je prístupný po otvorení veľkých piatych dverí, ktoré sa otvárajú dostatočne vysoko na to, aby do nich po otvorení nenarazil nikto hlavou. Otváranie dverí je pohodlné, na zatvorenie ale treba použiť trochu sily, alebo mať cvik. Inak sa dvere nedovrú úplne. Na základe technických údajov som predpokladal, že objem batožinového priestoru bude viac než dostatočný. Obával som sa, že objem bude dosiahnutý najmä výškou od podlahy po plato (ako napríklad u Golfu Plus). Obavy sa nepotvrdili, kufor je dostatočne široký, ale aj primerane dlhý (bez opretia sa o nárazník je problematické dotknúť sa najvzdialenejšej časti podlahy tesne za sedadlami). Trochu ma prekvapilo čalúnenie 5. dverí (v spodnej časti, ale aj nad oknom) riešené kobercom. Obvykle sa používa plastový diel. Koberec však bude asi praktickejší, keďže oň nebude náklad búchať, koberec sa nepoškrabe a nepraskne. Ale napokon prax ukáže, či som sa mýlil alebo nie.

     Batožinový priestor nie je problém maximalizovať na úkor posádky podľa potreby sklopením či vybratím zadných sedadiel. Manipulácia s nimi je intuitívna a jednoduchá, sedadlá sú skutočne ľahké a je možné ich ovládať ako od priestoru pre posádku, tak aj od batožinového priestoru. Sklopené či vybraté sedadlá je možné fixovať háčikom na pružnom lanku, ktorý je súčasťou sedadiel. Fixačné oká pre ukotvenie nákladu či sedačiek sú nie len v batožinovom priestore, ale aj po stranách na podlahe tesne za prednými sedadlami.

     Ešte by sa patrilo v krátkosti spomenúť interiér. Roomster bol v prevedení Style. Interiér bol kombináciou čiernych a šedých plastov, poťahy sedadiel boli čierno-modré. Nepôsobilo to zle, ale určite by som volil radšej čierny alebo béžový plast miesto šedej. Za mimoriadne praktickú považujem dvojdielnu odkladaciu schránku pred spolujazdcom. Dolná časť je objemnejšia, v hornej sa dajú uložiť drobné predmety. Odkladacích priestorov je v interiéri dostatok, ich vymenovávanie nemá význam. Potešila však gumka nad kapsou v dverách, ktorou sa dajú upevniť napríklad papiere. To by som uvítal aj vo svojom súčastnom aute. Škoda len, že v dverných výplniach sú fixné plastové kapsy. Napríklad pružná sieťka vie pojať aj rozmernejšie predmety. O ovládačoch a prístrojoch stačí napísať len to, že všetko bolo tam, kde má byť. Radiaca páka bola tiež poruke, mala zaujímavú aj dobre tvarovanú hlavicu, rýchlosti padali na miesto ľahko a radenie bolo presné. Prístrojový štít nepôsobil tak neprehľadne, ako u niektorých iných modelov Škodovky. Páčil sa mi dizajn ručičiek prístrojov. Palubný počítač mal dobre čitateľné písmo, prekvapil ma ale LCD ukazovateľ stavu paliva a absencia teplomeru chladiacej kvapaliny.

     Hoci nepršalo, vyskúšal som aj ostrekovač a stierače. Aj pri diaľničnej 130-tke ostrekovač pracoval, ako sa patrí, aerostierače sklo očistili od múch a zanechali vo mne dobrý dojem.

     Jazdné vlastosti som mal možnosť vyskúšať ako na nerovnom povrchu mestských komunikácií s nejednou dierou či kanálom, tak aj na okreskách vrátane železničného priecestia. Najviac som bol ale zvedavý na diaľnicu a nájazdy na ňu. Perovanie je naladené skôr komfortne. To v praxi znamená pomerne slušné filtrovanie nerovností za cenu mierneho nakláňania sa v zákrutách či prudších manévroch. Roomster však zvolenú stopu aj napriek vyššej karosérii drží ochotne. Jazda preto nie je výrazne odlišná od ostatných osobákov, ktoré sú neraz aj o viac než 10 cm nižšie. Myslím, že vzhľadom na určenie a kategóriu auta je perovanie optimálne.

     S volantom sa netreba preťahovať, riadenie je presné a aj napriek elektrohydraulickému posilňovaču dobre čitateľné. Aj pri vyšších rýchlostiach som mal z riadenia dobrý pocit. Brzdy boli primerané váhe auta, dávkovanie brzdného účinku je bezchybné, hoci o chlp ostrejší nástup by im neuškodil.

     V testovanom vozidle bol motor 1,9 TDI s výkonom 77 kW. Ten poskytoval solídnu dynamiku a Roomster ochotne zrýchľoval aj pri diaľničnom maxime 130 km/h. Rozhodne som nepociťoval zvýšený odpor vzduchu karosérie. Ale som zvedavý na zážihový motor 1,6 MPI s rovnakým výkonom 77 kW, lebo výkon vznetového motora sa tak trochu kdesi "strácal". Mimoriadne ma ale potešila živosť motora v nižších otáčkach. Motor začal ožívať už nad 1500 otáčok, nárast výkonu bol plynulý a "nakopnutie" typické pre motory TDI sa nedostavilo. Bravo! Príjemná bola aj spotreba, ktorá sa na konci testu pohybovala tesne nad hranicou 6 litrov. Menej ma ale potešil zvukový prejav agregátu, ktorý prenikal k ušiam posádky najmä ak motor pracoval pri záťaži. Odhlučnenie by mohlo byť o čosi lepšie. (Nie som však priaznivcom vznetových motorov.) Odhlučnenie podvozku bolo naopak na dobrej úrovni, takže zvuk odvaľujúcich sa pneumatík nebolo počuť, rovnako aj prejazd nerovností neobťažoval prílišným hlukom. Škoda len už vyššie spomínaného aerodynamickéhu hluku od zrkadiel.

     Myslím, že Škoda neurobila s Roomsterom krok vedľa a že toto vozidlo bude obľúbené. Ako potencionálnych zákazníkov by som videl rodiny s deťmi, ktoré potrebujú dostatok priestoru pre posádku, jeho dobrú variabilitu, ale aj miesto pre batožinu, a to všetko v pomerne kompaktnom a atraktívnom balení. Ale rovnako si viem úlohe zákazníka predstaviť živnostníka, ktorý potrebuje cenovo dostupné vozidlo. Vďaka bezproblematickému odhadu obrysov vozidla nie je problém Roomster používať aj v preplnených uliciach miest, rovnako dobre však poslúži aj pri dlhšej ceste na dovolenku či za prácou.


© 17.05.2006