Karosa ŠM 16,5 2017-11-13T22:19:56+00:00

Project Description

Karosa ŠM 16,5

História – predný diel

Mám rád autá, ale skôr tie nové. A odjakživa mám slabosť pre autobusy. V prípade autobusov sa mi však vždy páčil rad Š 11. A práve to je začiatok tohoto príbehu. Ako prvý sa mi podarilo zohnať práve autobus ŠL 11. Je ale pravdou, že v čase kúpy som nepočítal, že budem mať autobusov o čosi viacej.

(08/2012) Pôvodne to vyzeralo, že tento autobus bude renovovaný. V tom čase pre mňa cenným faktom bola existencia pôvodného technického preukazu (knižky), ktorý zachytáva históriu autobusu od doby jeho dodania prvému majiteľovi. Autobus zakúpila STS, následne ZO ROH a najdlhšie potom slúžil 20 rokov Telovýchovnej jednote (futbalistom). Od nich autobus odkúpil Klub historických vozidiel Michalovce, kde bol skoro 3 roky odstavený pod stromom.

(08/2012) Aj po troch rokoch boli v autobuse predmety typického vodiča futbalistov. Okrem handier, drobných náhradných súčiastok a kotúčov do tachografu boli na prístrojovej doske nevyhnutné sklenené a plastové štamperlíky, hracie karty, škatuľky s liekmi (Dynil, Spasmoveralgin, čierne uhlie) a samozrejme všadeprítomná dekorácia chlpatým Leskymom doplnená o nejakú dobovú vlajočku.

(10/2012) Zo začiatku som nevenoval veľkú pozornosť novému technickému preukazu. Zakrátko som zistil, že v novom technickom preukaze bola uvedená iba jednomontáž na zadnej náprave, chýbalo ťažné zariadenie, ktoré autobus odjakživa mal a ako rok výroby bol uvedený rok 1984, kedy sa už tieto autobusy nevyrábali. Začal sa môj neľahký boj s úradmi o nápravu týchto údajov. Napokon sa mi to po skoro dvoch mesiacoch podarilo a doklady sú konečne v poriadku. Týmto patrí vďaka jednému členovi diskusie na K-report a ochotnému pánovi zo spoločnosti Irisbus Vysoké Mýto.

(11/2012) Boj s byrokraciou sa ešte nskončil. Po renovácii podvozku, bŕzd a riadenia som v deň presunu na GO karosérie chcel absolvovať STK a EK, aby som nemal zbytočné problémy s úradníkmi či policajtami. Po hodine čakania ma na STK ale nepripustili. 36 rokov nikomu nevadilo, že v dokladoch mal autobus uvedenú bielu farbu. Technik argumentoval, že autobus nie je biely. Uviedol som, že autobus ide na GO karosérie a bude mať nový lak len s 2 modrými pruhmi, tak povedal, nech prídem potom! Po návrate z GO budem musieť absolvovať kontrolu originality za „skromných“ 130€, nechať si zmeniť farbu v TP a bude nasledovať ďalší pokus na STK. Som zvedavý, čo zase nebude v poriadku.

(12/2012) Zohnal som niekoľko katalógov ND či inú literatúru. Nájdete ju v časti Literatúra k stiahnutiu.

(01/2013) V tomto bode sa osud mojej Karosy ŠL 11 typ 1310 zmenil o 180° a opravy v technickom preukaze stratili význam. Nakoľko sa mi podarilo zohnať omnoho vzácnejší a starší autobus ŠL 11 typ 1305 (1970), padlo rozhodnutie zrenovovať starší autobus a jeho novší súrodenec sa stal predným dielom pri stavbe kĺbového autobusu ŠM 16,5.

Časová os zmien

  • 12/1976 Výroba autobusu v Karose Vysoké mýto.
  • 01/1977 Prihlásenie na STS Michalovce
  • 07/1982 Zmena majiteľa na ZO ROH poľnohospodárstva Michalovce
  • 06/1985 Prevedená GO celého autobusu
  • 01/1989 Prepis na nového majiteľa ČSTV – Telovýchovná jednota Jastrabie
  • 12/1991 Prevedená GO celého autobusu
  • 06/1997 Zmena názvu vlastníka
  • 06/2000 Výmena motora
  • 11/2004 Výmena ŠPZ za Slovenské evidenčné číslo
  • 03/2009 Prepis na nového majiteľa KHV MI
  • 08/2012 Prepis na aktuálneho majiteľa

História – zadný diel

(08/2012) O bývalých majiteľoch toho autobusu toho neviem veľa zistiť. Pôvodný majiteľ z Prahy využíval autobus na prepravu buginy na závody a takto upravený autobus zakúpil niekde na Morave, kde predtým zastával zrejme rovnakú úlohu.

Časová os zmien

  • 02/1979 Výroba autobusu v Karose Vysoké mýto.
  • 02/2013 Kúpa a prevoz k aktuálnemu majiteľovi

Kúpa – predný diel

Kúpa – zadný diel

Karoséria

2012 Predný diel

2013

2013 Predný diel

2013 Zadný diel

2014

2015

2016

2017

Podvozok

2012

2013

2014

2015

Motor a prevodovka

2012

2013

2014

2015

Interiér

2012

2013

2014

2015

Elektrovýzbroj

2012

2013