Yeti – motory 2018-03-27T19:54:55+00:00

Project Description

Yeti – motory

Všeobecné

Viem, že mnohé krivky je možné nájsť na viacerých miestach, ale moje sú na jednom mieste a v rovnakej mierke, takže je ľahké ich navzájom porovnať. Obrázky sú aktívne, takže je možné kliknúť na náhľady a získate viac ako trojnásobnú veľkosť.

Krivky sú v grafoch podelené podľa jednotlivých modelov a zároveň sú oddelene naftové a benzínové motory. Myslím, že takto je to fér, nakoľko benzínové a naftové verzie sú rozdielne sprevodované. Odporúčam sa pozerať skôr na samotný priebeh kriviek výkonu a točivého momentu v najčastejšie využívaných otáčkach, než len na maximum, udávané výrobcom.

BENZÍNOVÉ MOTORY

Krátky komentár

Ponuka naftových motorov je plná prekvapení.

Základom je prekvapivo 2,0 TDI / 81 kW, hoci u o čosi väčšej Octavie je solídnym základom len o trochu slabší motor 1,6 TDI 77 kW. Motor 2,0 TDI má do cca 2500 ot. rovnaký priebeh ako 1,6 TDI v Octavii a vo vyšších otáčkach dvojliter ponúka len o cca 5 kW viacej. Po stránke točivého momentu je maximum 1,6 TDI ako aj 2,0 TDI rovnakých 250 N.m, rozdiel je len v menej strmšom náraste a poklese točivého momentu u dvojlitra, čo v tejto oblasti znamená rozdiel iba 10 N.m v prospech 2,0 TDI. Preto ma celkom prekvapuje nasadenie tohoto motora do jediného modelu.

Strednou motorizáciou je 2,0 TDI / 103 kW, ktorý v porovnaní s priškrtenou základnou verziou (81 kW) ponúka pri 2000 ot. o 14 kW viac a pri 3000 ot. už o 18 kW naviac a maximum je až o 22 kW vyššie. Točivý moment je vyšší temer v celom spektre otáčok o masívnych 70 N.m A to je celkom zaujímavý rozdiel v prospech 103 kW verzie.

Druhým prekvapením je najvýkonnejší motor 2,0 TDI / 125 kW, ktorý je u Octavie vyhradený len pre verziu RS. Podľa kriviek je vidieť, že je to motor odvodený od slabšieho dvojlitra, lebo v nízkych otáčkach má výkon temer identický, pri 3000 ot. je rozdiel cca 12 kW a až s narastajúcimi otáčkami sú rozdiely výkonu výraznejšie (maximum je vyššie o 22 kW). Točivý moment je vyšší od cca 1600 ot a krásne je na krivke vidieť, že motor podáva svoje maximum a už nie je obmedzovaný ako 103 kW verzia.

NAFTOVÉ MOTORY

Krátky komentár

Zo začiatku tvoril základný kameň ponuky naftových motorov štvorvalec 1,9 TDI-PD / 77 kW. Tento rokmi osvedčený agregát uďeľuje Superbu II vzhľadom na jeho váhu priemerný temperament.

Stredom ponuky naftových motorov bol štvorvalec 2,0 TDI-PD / 103 kW. Odhliadnuc od spoľahlivosti ale ponúka oproti 1,9 TDI výrazne vyšší výkon. Konkrétne pri 2000 otáčkach je to cca 12 kW naviac, ale pri 3000 otáčkach už o cca 22 kW naviac a v maxime až 25 kW. Krivka priebehu točivého momentu má podobný tvar ako u 1,9 TDI, iba je celá krivka posunutá o významných 70 N.m vyššie. Bohužiaľ začiatok krivky rastie strmšie ako u 1,9 TDI, takže pri 1500 otáčkach má dvojliter len o cca 38 N.m navrch. Nevýhodou tohoto motora je pomerne výrazný turboefekt a kvôli ťažšiemu sprevodovaniu je rozbeh z nízkych otáčok váhavejší.

Na rozdiel od predošlej generácie sa Superb II už nedočkal viac než 4-och naftových valcov. Preto je vrcholom ponuky vznetových motorov štvorvalec 2,0 TDI / 125 kW, ktorý je však už vybavený vstrekovaním Common Rail. Na priebehu výkonu a točivého momentu pekne vidieť, že tento motor už nie je nijako priškrtený ako 103 kW verzia a ponúka už svoje maximum. Superbu udeľuje celkom slušnú dynamiku. V porovnaní so slabším dvojlitrom ponúka do cca 2500 otáčok len do 7 kW navyše a až s ďalším nárastom otáčok je rozdiel vo výkone výraznejší. Pri 3000 otáčkach je to konkrétne 15 kW a pri 4200 otáčkach je to maximálnych 22 kW rozdielu. Krivka točivého momentu ukazuje, že 125 kW verzia má navrch cca 30 N.m a v okolí 3500 otáčok až o 45 N.m oproti 103 kW verzii. Preto sa zdá, že slabší dvojliter by mal väčšine zákazníkov úplkne postačovať.

Postupom času bol motor 2,0 TDI 103 kW nahradený inovovaným motorom s modernejším vstrekovaním Common Rail. Postarší základný motor 1,9 TDI bol nahradený moderným štvorvalcom 1,6 TDI / 77 kW. Pri pohľade na krivku výkonu je vidieť, že aj napriek menšiemu objemu je výkon temer identický. Rovnako aj točivý moment veľmi úspešne kopíruje svojho predchodcu, iba vrchol už nie je taký ostrý, takže maximum je dostupné v širšom spektre otáčok.